Liefhebbers van house of cards

Historywoman1994 01 december 2019
Ik werd door dit boek aangetrokken door de voorkant. Het boek heeft als ondertitel stel dat de kogel gemist gehad... Het boek schetst een beeld over president John F. Kennedy die niet vermoord wordt op 22 november 1963 terwijl hij in een open limousine over Dealey Palza in Texas wordt gereden. Erg origineel vind ik dit idee voor een boek niet echt. Zo zijn er al eerder boeken verschenen over de bepaalde belangrijke gebeurtenissen uit WOII als deze anders zouden zijn verlopen. Hierbij kan er gedacht worden aan de serie die Tony Schumacher heeft geschreven over WOII waarbij Hitler de oorlog heeft gewonnen (Tijden van Duisternis, De Britse leeuw enz)

Het boek verteld niet alleen de levensloop van John F. Kennedy als deze nog verder had geleefd. Maar deze levensloop wordt ook door de ogen van zijn broer Robbert Kennedy verteld maar ook door die van zijn vrouw Jackie Kennedy. Het boek wekt de indruk dat JFK nogal een vrouwenverslinder was. En dan het huwelijk met Jackie Kennedy niet echt gelukkig was. Ik vind het altijd beetje lastig als een schrijver zoiets beweerd. Ik ben dan altijd benieuwd naar de bronnen die schrijver hiervoor heeft gebruikt.

Naast het verhaal van John F. Kennedy wordt er ook het verhaal verteld van journalist Mitch hij krijgt tot zijn spijt te horen dat zijn ex-vriendin is overleden door een zelfmoordpoging. Mitch die eigenlijk niet echt over zijn liefde voor deze vriendin heen is vindt het vreemd dat zijn ex-vriendin een zelfmoord heeft gepleegd. Gedurende het boek gaat hoofdpersonage Mitch opzoek wat er de laatste maanden heeft afgespeeld in het leven van zijn ex-vriendin. Hier komt hij erachter dat ex-vriendin Jean een onderzoek was gestart naar de verkiezingsoverwinning van JKF tijdens de afgelopen verkiezingen.

Ondanks dat het boek op de voorkant wekt dat genre van het boek een originele thriller is wekt dit niet echt dit gevoel bij mij op. De schrijver van dit boek heeft naar mijn mening niet echt voor spanning gezorgd in dit boek. Naarmate het einde van het boek is er wel sprake van enige voorspelbaarheid wat er met Jean is gebeurd. Het boek is zeker een aanrader voor degene die houdt van de house of card achtige sfeer die door de schrijver wordt geschetst. Het verhaal dat in dit boek wordt weergeven toont veel ver gelijkenissen met deze serie. Hierbij toont de ex-vriendin van Mitch, Jean veel vergelijkenissen met het personage uit de house of Cards serie, Zoe Barnes. Beide personages worden dan ook vermoord (en deze moord wordt door de media als zelfmoord getypeerd) En beide personages doen onderzoek naar een schandaal was zich afspeel rondom de president (Francis Underwood en JKF).

Ondanks dat het verhaal enige voorspelbaarheid heeft en vergelijkenissen met de serie House of Cards heb ik mij toch nog vermaakt met dit boek. Ik heb het boek in een week uitgelezen dit heeft als reden dat de schrijfstijl die schrijver Ellory hanteert fijn is om te lezen. Hierdoor krijgt het boek van mijn 3 sterren omdat ik heb toch goed vermaakt heb met dit boek. Dit vanwege de voorspelbaarheid en de mindere orignialiteit (verhaallijn) van het boek.

Meer recensies van Historywoman1994