Verhaal over de zigeneurs van Spanje

Historywoman1994 26 november 2019
Na maanden wachten totdat ik dit boek eindelijk tot mijn beschikking kreeg bij mijn eigen bieb was het eindelijk zo ver ik kon aan het voorlopig laastste deel van de zeven zussen beginnen. Het wachten is nu tot 14 februari 2020 waarin het zesde deel van de zeven zussen serie gaat verschijnen.

Over schrijfster Lucinda Riley (1971) is al veel geschreven. Het verhaal dat Lucinda beschrijft in de boeken is deels gebaseerd op haar eigen leven. Vooral het gedeelte over personage Pa Salt toont vergelijkenissen met die van haar eigen vader. ''Hij was een mysterieus figuur; mijn moeder, zus en ik wisten eigenlijk totaal niet wat hij deed als hij weer eens weg was '''aldus Lucinda Riley (Dit is fragement is te lezen op haar eigen website ).

Ook in dit deel van de zeven zussen volgt de lezer twee verhaalijnen. Een verhaal dat zich afspeelt in het heden ,Tiggy D'Aplièse,en een verhaallijn dat is afspeelt in het verleden, Lucia. Het contrast tussen de huidige verblijfsplaats van Tiggy en die van haar voorouder Lucia kan niet groter. Terwijl het verhaal van Tiggy begint in het besneeuwde Schotland begint het verhaal van Lucia in het zonnige Spanje. Bij beide verhaallijnen blijven onze hoofdpersonage, Tiggy en Lucia, niet bij hun hudige verblijfplaats gedurende het boek verplaatsen Tiggy en Lucia zich. Beide hoofdpersonsonage hebben hier andere beweegredenen voor. Terwijl Lucia zich graag vergaard met rijkdom en hiervoor graag haar geliefde Spanje wilt verlaten, heeft Tiggy meer moeite om haar Schotland te verlaten. Ondanks dat haar werkgever op Kinaird aangeeft dat zijn financiele middelen niet al te toereikend meer zijn heeft Tiggy moeite om ander werk te zoeken. Ze wilt graag hart kunnen geven tijdens haar werk. Dit zorgt er mede voordat zij besluit dat zij op zoek gaat naar geschiedenis van haar voorouders. En verlopig de keuze of zij haar geliefde Schotland /Kenaird verlaat uitstelt (En toch kiest voor werk in Kenia)

Het verhaal van Lucia verteld het verhaal van geschiedenis van Spanje. Het verhaal verteld ook het verhaal over de periode waarbij Spanje enige tijd te lijden heeft gehad onder de didactuur van Franco. Het triest om te lezen dat veel zigeuners hun Spanje hebben verlaten of zijn vermoord. Het is pijnlijk om te lezen dat nu nog steeds de lichamen van slachtoffers van dit bewind nog steeds niet zijn teruggevonden (zeker 75 jaar na dato).Het zorgt erbij mij voor dat ik ga nadenken over hoe anders Spanje wellicht had kunnen zijn als er meer van deze bevolkingsgroep over was gebleven.

Conclurend vind ik het mooie aan de boeken van de zeven zussen dat onbewust door schrijfster Lucinda Riley onderdelen van de geschiedenis wordt beschreven zonder dat dit de boventoon heeft. Hierdoor vind dat deze serie niet kan worden getyperend als een feelgood roman. Ook na dit deel heb ik meer te weten gekomen over de zigeneurs die in Spanje hebben geleefd en nu nog leven. Hiermee heeft Lucinda Riley in mijn ogen een eerbetoon geschreven aan zigeneurs die het leven hebben gelaten in deze toch wel minder bekende oorlog. Zodat wij ook deze slachtoffers nooit zullen vergeten.

Meer recensies van Historywoman1994