Belangrijke wijze les !

Historywoman1994 08 oktober 2019
Het heeft enige tijd geduurd voordat ik dit boek heb uitgelezen desondanks kan ik dit niet aan het verhaal verwijten. De zus die nu centraal stond was zus Star. Star woont samen met haar zus Cece in Londen. Net als de vorige delen gaat dit hoofdpersonage Star op zoek naar haar afkomst. De afkomst van Star is niet ver van haar huidige woonplaats terug te herleiden. Het brengt de lezer in contact wereldberoemde schrijfster Beatrix Potter. De voorouder van Star wordt dan ook goed bevriend met Beatrix Potter. Het verhaal brengt je als lezer terug naar het jaar 1919 London maar ook Engelse plattelanden met uitgestrekte landerijen worden niet onbeschreven gelaten. De sfeer die wordt beschreven doet mijzelf denken aan de tv-serie Downton Abbey.

Het fijne aan dat dit deel vind ik dat er weinig herhaling plaatsvind. Waarbij er bij de vorige delen uitgebreid aandacht werd besteedt aan de bijeenkomst die werd gehouden naar aanleiding van de erfenis van Pa Salt. Is er bij dit deel ervoor gekozen om hier geen aandacht aan te besteden. Er vinden wel enige gebeurtenissen plaats die al eerder hebben plaatsgevonden in eerder delen bijv. het concert van Ally in Bergen. Maar deze gebeurtenissen worden vanuit een andere perspectief (lees ander zus beschreven) waardoor er andere informatie te lezen is.

Dit deel heeft mij onbewust ook meer inzichten gegeven over mijn eigen leven. In dit deel van de zeven zussen staat de relatie tussen de zussen Star en Cece centraal. Star heeft naarmate het boek vordert moeite met de relatie die zich heeft opgebouwd met haar zus Cece. Ze beschouwd deze relatie beetje als verstikkend en heeft het gevoel dat ze niet voor haar eigen leven kan kiezen. Dit gegeven kan ik mezelf goed inleven ook ik heb zo af en toe het idee dat ik mezelf verantwoordelijk acht voor het leven van familieleden of vrienden. Met als gevolg dat ik mezelf beetje achterstel omdat ik graag wil dat familieleden of vrienden een fijn leven hebben.

Tot slot kan ik concluderen dat schrijfster Lucinda weer een prachtig verhaal heeft geschreven en naar mijn mening vind ik dit deel nog beter dan de vorige twee delen. Het heeft misschien ook wel te maken met de wijze les die ik er onbewust uit heb geleerd. Maar ik moet ook zeggen dat ik het land waar Star haar afkomst kan herleiden mij meer aanspreekt dan de vorige delen. Zeker een boek die op het must-read lezen lijstje moet worden geplaatst.

Meer recensies van Historywoman1994