Aandacht voor de vrouwelijke spionnen in WOI

Historywoman1994 25 januari 2020
Wow, wat een boek. Ik heb niet vaak zo'n boek gelezen wat zo goed is geschreven zoals Kate Quinn heeft gedaan. Het boek is verschenen in 2018 bij HarperCollins. Het heeft de titel het Alice-Netwerk. Kate Quinn (1981) heeft vier romans geshreven voordat ze zich tot de 20e eeuw richtte met dit boek. In 2019 verscheen nog van Kate Quinn het boek jaagster over WOII. Ook deze boeken zijn vertaald in meerdere talen. Kate Quinn woont samen met haar man en twee honden in San Diego.

Het boek verteld het verhaal van Charlie St. Clair en Eve Gardnier. Het verhaal van 19-jarige Charlie begint in 1947. Charlie St. Clair is zwanger en ongehuwd en staat op het op punt om een abortus te ondergaan in Zwitserland. Charlie St. Clair die samen met haar moeder via Frankrijk naar Zwisterland reist besluit om haar reis in haar eentje verder te vervolgen. Ze wilt namelijk geen abortus plegen en wilt op zoek naar haar nicht Rose waar ze sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog niks meer van heeft gehoord. Haar laatste verblijfplaats was in Frankrijk. In Frankrijk gaat zij op zoek naar de Eve Gardnier die mogelijk weet wat met haar geliefde nicht Rose is gebeurd.
Naast het verhaal van Charlie is er ook nog het verhaal van Eve Gardnier. Dit verhaal verteld het verhaal van vrouwelijke spionne in Eerste Wereldoorlog. Eve wordt door het Engelse spionnennetwerk naar Frankrijk gestuurd als ze haar opleiding heeft voltooid. In Frankrijk wordt Eve bij het Alice-Netwerk ingedeeld. Ondanks dat schrijfster Kate Quinn in het nawoord schrijft dat niet alles waarheid is wat zij heeft geschreven heeft het Alice-Netwerk wel echt bestaan. In het boek wordt beweerd dat Alice-Netwerk werd beheerd door Alice Dudois in het echte leven heette zij Louise de Bettignes. Deze vrouw wordt de beste vriendin van Eve Gardnier. Maar ook deze vriendschap zorgt ervoor dat Eve op latere leeftijd voornamelijk spendeert aan het drinken van whiskey. Waarom Eve dit doet komt je als lezer erachter bij deze verhaallijn.

Persoonlijk vind ik dat schrijfster Kate Quinn een goed boek heeft geschreven die meer aandacht vestigt op de rol die vrouwen hebben gehad tijdens de Eerste Wereldoolog. Zelf was ik niet bekend met het Alice-Netwerk . Schrijfster Kate Quinn heeft hiermee mijn aandacht aangewakkeerd om meer te lezen over dit relatief onbekende spionnnenwerk (Alice-Netwerk) Omdat ik niet al te veel wil zeggen hoe het verder gaat met het leider van dit spionnenwerk, Alice Dudois omdat Kate Quinn wel echte leven van Alice als leidraad heeft gevolgd. Vind ik wel bewonderswaardig hoe moedig zij zich heeft gedragen in tijden van oorlog en zeker verdiend dat zij militaire medaille heeft gekregen.

Als laatste wil ik aandacht leggen op dat schrijfster Kate Qunn ervoor zorgt dat met haar schrijfstijl dat je de pijn en emoties voelt die de personages uit het boek voelen. Het zorgt ervoor dat het boek mij echt raakt en mij tot denken aanzet (Hoe zou ik mij hebben gedragen in tijden van oorlog? Ook zo moedig?) De vele tegenslagen die de hoofdpersonages Charlie en Eve hebben moeten ervaren is wreed om te lezen. Hiermee vestigt Kate Quinn niet alleen aandacht op de onbelichte rol van vrouwen in Eerste Wereldoorlog maar beschrijft hoe sterk vrouwen kunnen zijn in tegenstelling tot de mannen die ook hebben gevochten in deze grote oorlog. De kracht om toch ondanks alle tegenslagen door te gaan in het leven is zeker om te lezen inspirerend om te lezen als vrouw in deze soms/wel mannenwereld.

Meer recensies van Historywoman1994