Must- read voor geschiedenisliefhebbers

Historywoman1994 10 november 2019
Het boek wij waren de gelukkigen schetst een beeld over een Joodse familie Kurc die probeerde te overleven ten tijde van WOII. Het boek is verschenen in het 2017 en is geschreven door Georgia Hunter. Het verhaal dat Georgia Hunter schrijft gaat over haar voorouders. Het kwam mede door het mysterieuze verleden van haar grootvader Addy die met een frans accent sprak terwijl hij al ruime tijd in Amerika leefde dat zij, Georgia Hunter, benieuwd was naar het verleden van haar voorouders.

Schrijfster Georgia Hunter heeft een boek geschreven die lezer meer perspectief geeft in het leven van een joodse familie die leeft in Polen. Naast dat het lezersperspectief steeds wordt afgewisseld tussen de familieleden Kurc wordt er ook in een notendop belangrijke gebeurtenissen beschreven die niet alleen van belang zijn voor het verhaal van familie Kurc om te weten maar ook belangrijke gebeurtenissen die op dit moment spelen in de Tweede Wereldoorlog (bijv. D-Day / samenwerking Stalin met Hitler enz.)

Het boek heeft mij meer inzichten hoe de gang van zaken was in het Polen. Welke maatregelen werden er in Polen precies genomen tegen Joden? Op welke manier werd door de nazi’s systematisch aangepakt om dit probleem (Endlösung) op te lossen? In mijn ogen wordt er door veel mensen niet ingezien welke gevolgen de WOII heeft gehad op het land Polen.
Schrijfster Georgia Hunter geeft in dit boek inzicht dat het leven in Polen ten einde van de WOII een puinhoop was. Het merendeel van de woningen/flats stonden er niet meer. Het land Polen was leeggelopen dit kwam mede door de mensen die waren gedeporteerd naar de concentratiekampen. Maar ook bij de degene die achterbleven zoals 9.2 miljoen Duitsers die eeuwenlang hebben gewoond denk hierbij aan toen Polen nog hoorde bij het Duitstaling grondgebied Pruisen. Deze bevolkingsgroep voelden zich niet langer veilig en trokken weg uit Polen. Het toekomstperspectief dat de familie Kurc had ten einde van de WOII was rampzalig. Het beeld dat schrijfster Georgia Hunter schetst in haar boek geeft niet alleen de belangrijke reden weer voor het vertrek uit land van herkomst namelijk de holocaust maar geeft ook de economische/sociale gevolgen weer.

Het boek dat schrijfster Georgia Hunter heeft geschreven heeft mij ook meer doen hunkeren om meer te gaan lezen over de geschiedenis van Polen ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Zo speelt het verzet een grote rol in Polen en hebben er ook diverse opstanden plaatsgevonden tegen de Duitse overheersing. Zo heb ik niet eerder gehoord over de gevangenis Pawiak-gevangenis waar een van de familieleden van Kurc gevangen wordt gehouden. Het is afschuwelijk om te weten dat zo’n 37.000 gevangenen werden geëxecuteerd op het gevangenisterrein. Georgia Hunter heeft hiermee een boek geschreven die meer licht schijnt op de toch nog wel onbekende geschiedenis van Polen ten tijde van de WOII. Dat schrijfster Georgia maar liefst 5 jaar onderzoek (o.a interviews) heeft gedaan voor dit boek is zeker terug te lezen in dit boek.

Meer recensies van Historywoman1994