Maji - Tot de laatste druppel: een boek voor deze tijd

Samperkins24 04 april 2020
Na nog meer van hetzelfde was ik toe aan een andere thriller. Vooral nu. Nu dat alles anders is. Iedereen en alles zegt me dat ik thuis moet blijven, maar ik wil, ik moet ontsnappen. Dus ging ik op zoek naar een echt origineel en spannend verhaal, naar een nieuw genre.
Maji. De kaft schrikte me enigszins af: twee kinderen die kordaat doorstappend je wat onzeker aanstaren. Afrikaanse kinderen die in een sloppenwijk lijken te wonen. Was dit de thriller die ik zocht?

Maji is een keiharde en ongewoon spannende thriller die de lezer meevoert van de Rocky Mountains naar New York, naar het zuiden Nederland en vervolgens naar het donkere hart van Afrika. Door zijn beschrijving van de natuur en de steden weet de schrijver een mooie ingehouden sfeer de creƫren die wordt versterkt door een aantal markante personages die soms als gids fungeren.

En dan de hoofdpersoon. Hij neemt ons mee op zijn lange zoektocht. Met slechts enkele aanwijzingen moet hij het mysterie zien op te lossen, maar de tijd dringt.

Ondanks de vele onverwachte ontwikkelingen heeft het boek een goed opgebouwde spanningsboog. Maji kent geen superhelden, alleskunners of allesweters. De goed uitgewerkte karakters zijn gewone mensen die zich vaak nietig en verloren voelen maar toch de uitdagingen niet uit de weg gaan. Mensen die op zoek zijn naar een identiteit in een wereld die voor hun ogen veranderd.

Maji, is zeker geen politiek correcte, maar wel een sociaal geƫngageerde thriller die de lezer aan het denken zet. Wellicht is dit de eerste echte klimaatthriller en tevens een boek dat een kritische blik werpt over de grenzen van de globalisering en op de verhouding tussen het Westen, China en Afrika. Maar het is ook het verhaal van de stad: bedwelmend, kwetsbaar, gevaarlijk. Maji laat zien wat er gaat gebeuren als we helemaal niets doen, als wij de wereld niet durven te veranderen.

Als je het boek na ruim 700 bladzijden dichtslaat blijft de gedachte je achtervolgen: wat denkt de schrijver, wat is zijn mening, wie is die man? De nieuwe Jo Nesbo, Joseph Conrad of Umberto Eco? Je mag het zeggen.

Ik lees redelijk veel thrillers, maar dit is mijn eerste recensie in het Nederlands. Waarom? Omdat dit boek me echt heeft geraakt. Het moest gewoon.