Ik zie je is voor mij geen standaard Michael Berg thriller. Door een trage start en niet lekker op elkaar aansluitende stappen tussen heden en verleden duurt het even voor het verhaal echt binnen dringt.

Al snel verplaatst de locatie Naar Frankrijk waar de omgeving helder naar voren komt. Duidelijke omschrijvingen van het gebied, dorpen en gebouwen halen je gedachte naar de locatie. In het grootste deel van het boek is er een wisseling tussen het heden in Frankrijk en het verleden waar je ontdekt waarom Carol naar Frankrijk is vertrokken. Deze terugblikken zijn echter langdradig en niet heel interessant. Ze halen het beeld van Frankrijk weg en voegen voor het gevoel weinig toe.

De gebeurtenissen in Frankrijk zijn vergezocht, erg ongeloofwaardig, maar wel vanuit een interessant oogpunt geschreven. De keuzes zijn te bizar voor woorden en bevatten niet veel spanning. Wel weet Michael Berg, zeker aan het einde, je toch te pakken met een goede schrijfstijl. De heldere manier van omschrijven en de juiste hoeveelheid informatie die je krijgt houden de aandacht voldoende vast om toch te willen weten wat er vooral waarom e.e.a. gebeurt. Is er een logische verklaring voor keuzes die gemaakt worden door de personages? Of speelt er iets anders?

Waar de omgeving erg aanspreekt, zijn de personages minder aangrijpend. Je krijgt een goed beeld van de verschillende hoofdrolspelers omdat ze goed zijn uitgewerkt. Ze hebben een helder karakter en staan in dat opzicht als een huis. Het zijn echter geen personages die een goede indruk achter laten. Meer ik zie je niet graag karakters, wat eigenlijk ook wel weer bij het boek past.

Voor mij is Ik zie je, kijkend naar o.a. Broertje en Meisje op de weg, tegengevallen. Het is zeker niet de slechtste Michael Berg, maar als je nog nooit iets van deze auteur hebt gelezen raad ik aan te starten met de eerder genoemde titels of bijvoorbeeld Nacht in Parijs.

Reacties op: Geen standaard Michael Berg

Ik zie je - Michael Berg