Actuele omgeving

Sander 13 november 2019
In een tijd dat TBS klinieken en inrichtingen vaak in het nieuws zijn is met Natan Z een aardig boek neergezet.

Het verhaal speelt zich op twee locaties af, waarbij de rode lijn langzaam naar elkaar toe loopt. In het begin bevind je je in de wereld van de kliniek en wat zich daarin afspeelt. Hoe raar sommige gebeurtenissen lijken, geeft het toch een gevoel van werkelijkheid. Het e.e.a. kan zomaar werkelijk plaats vinden. Na ruim de helft komt er wat meer actie en snelheid in het boek en volgen de gebeurtenissen elkaar snel op. De spanning neemt iets toe door het gevoel dat er een ontknoping aan komt.
Het werkelijk einde is vervolgens weer vreemd en geeft een licht teleurstelling.

De belangrijkste personages zijn sterk uitgewerkt en hebben een gezicht. Geen onnodige zaken waardoor het lezen aangenaam blijft. De spanning is voornamelijk in het eerste deel laag en de psychologische inkijk heb ik gezien de locatie waar een groot deel zich in afspeelt is slechts beperkt aanwezig.

Over het geheel had ik op meer gehoopt. Toch is Natan Z de moeite waard om eens te lezen.

Meer recensies van Sander