Een fictief verhaal vol mysterie

Sandra Hutchison 20 augustus 2019
Dit jeugdboek vertelt het verhaal van het tienjarige meisje Bloem. Zij woont in het plaatsje Betonvreugd. Bloem woont daar samen met haar moeder in een van de resterende oude huisjes die nog stammen uit de tijd dat het plaatsje nog Kersenbloesemvreugd heette. Ze hebben weinig geld en eten elke dag afgekeurde diepvriespizza’s, afkomstig uit de pizzafabriek waar haar moeder werkt. Bloem heeft een ietwat rebelse vriendin, dit in tegenstelling tot Bloem, want zij is juist het braafste meisje uit de klas. Ze kent alle schoolregels uit haar hoofd en dat zijn er nogal wat. Wanneer er een nieuw schooljaar aanbreekt, looft de school een prijs uit in de vorm van een vakantie voor de braafste leerling van de hele school. Dit de kans waar Bloem op wachtte, dan kan ze haar moeder eindelijk eens een weekje meenemen naar de zon.

Het verhaal in het boek bevat een paar belangrijke thema’s, waaronder jezelf durven zijn, eerlijkheid en echte vriendschap. Maar de rode draad in het boek gaat over de verstedelijking, een belangrijk stukje problematiek waar we allemaal mee te maken hebben. Intensief bewoonde gebieden veranderen steeds meer in een gebied vol beton er wordt weinig ruimte gelaten voor de natuur en speelplekken voor kinderen. De naam van het plaatsje waar Bloem woont, zegt het eigenlijk al: in Betonvreugd is dat niet anders. Ook haar school De kweekvijver verandert steeds meer in een deprimerend stuk beton. Neena gaat daartegen in protest, maar Bloem heeft het te druk om zich daarover te bekommeren. Zij moet tenslotte het braafste meisje uit de klas blijven. Ze heeft ook geen oog voor de verwaarloosde tuin bij haar huis en vindt de wilgenboom die daar staat maar een eng ding. Maar dan ontdekt ze een zak vol bloemzaadjes, hoort ze plots de stem van Agatha Wonderlingh (een voorouder uit Kersenbloesemvreugd) in haar hoofd en een magisch avontuur begint.

Bloem is het kinderboekendebuut van copywriter en journalist Nicola Skinner. Toen zij oog in oog kwam te staan met een verwaarloosde tuin, was het idee voor dit boek ontstaan. Het resultaat is een fantasievol boek vol humor en magie dat zowel jongens als meisjes aan zal spreken. Het verhaal wordt verteld door het meisje Bloem, die zich regelmatig persoonlijk richt tot de lezer. Hierdoor word je als lezer als vanzelf in het verhaal gezogen. In het boek staan een aantal mooie zwart-witillustraties van planten, bloemen en vlinders. Wat mij betreft hadden dit er veel meer mogen zijn en dan het liefst in kleur. De letters in het boek zijn wat aan de kleine kant. Maar dat zijn dan ook direct de enige minpuntjes die ik kon vinden. Bloem is een aanrader voor kinderen vanaf circa tien jaar die goed zelfstandig kunnen lezen en wel houden van een fictief verhaal vol mysterie.

Meer recensies van Sandra Hutchison