Een uitmuntend goed jeugdboek

Sandra Hutchison 24 oktober 2019
Het woord dat ik weinig tot nooit gebruik is het woord Magistraal, maar voor het eerste deel in de Bravelands reeks: De Outsider maak ik echter graag een uitzondering.

Bravelands 1-De Outsider is een uitmuntend goed jeugdboek, aanbevolen voor jonge lezers vanaf een jaar of 10. Maar ook als je stukken ouder bent moet je dit boek echt gaan lezen. Het boek doet een beetje denken aan The Lion King, ook in dat verhaal waan je je in een jungle vol dappere en fascinerende dieren. Maar Bravelands is veel geloofwaardiger.

In dit eerste deel ontmoet je allerlei ijzersterke hoofdpersonages, stuk voor stuk dieren. Waaronder Fier een jonge sympathieke leeuw, zijn slimme baviaanvrienden en de jonge spirituele olifant Sky. De personages worden fantastisch goed beschreven en hebben van de auteur sterke karakters meegekregen. Het hele boek wordt beschreven vanuit het oogpunt van diverse bijzondere dieren.
Als opening kijk je mee door de ogen van de gier Windvlieger, die hoog over de Savanne vliegt, dit is het gebied waar het hele verhaal zich afspeelt. Dit is misschien even wennen, je leest tenslotte niet altijd een verhaal over gieren. Maar voordat je het je werkelijk realiseert zit je middenin het fascinerende wereldrijk der dieren.

Je ontmoet daar niet alleen een dappere leeuw, maar duikt ook in het leven van de stoere baviaan Doorn en zijn slimme vriend Mud, daarnaast ontmoet je nog veel meer boeiende personages. Het verhaal leest niet heel vlot, er komen nogal wat namen voorbij en daardoor moet je er vooral in het begin echt even de aandacht bijhouden. Maar de auteur Erin Hunter, bekend van zijn Warrior Cats boeken, weet exact hoe hij beeldend moet schrijven. Je leeft dan ook als vanzelf mee met de dieren in dit filmisch geschreven verhaal dat zich midden in de natuur afspeelt.

Magie en spiritualiteit worden gecombineerd met drama en spannende thrillerachtige elementen. De dieren hebben menselijke trekjes gekregen en wonen in een hiërarchie vol rangen en standen, vooral bij de bavianen komt dit laatste sterk naar voren. Het verhaal gaat onder meer ook over vriendschap, dapper zijn en je plek vinden. In elk geval grijpt Bravelands je vast en zal je ook na de laatste bladzijde nog lang niet loslaten want er komt nog veel meer. Wat? Dat lezen we later in het tweede deel.

In elk geval is dit eerste deel echt een aanrader voor iedereen vanaf een jaar of 10 tot een jaar of 100, ook is het een fantastisch mooi voorleesboek voor iets jongere kinderen.

Meer recensies van Sandra Hutchison