Neem de tijd om te koken

Sandra Hutchison 17 april 2020
Dit kookboek, met de kort maar krachtige titel: Time, valt direct op tussen de andere kookboeken. Niet alleen vanwege zijn robuuste kaft, maar ook vanwege zijn omvang. Time is dan ook een flink dik kookboek dat volstaat met zorg geselecteerde recepten. Bij het openen stuit je als eerste op een vrij lange inleiding, hierin laat de auteur van dit boek Gill Meller (chef-kok en kookdocent) zijn persoonlijke kant zien. Hij vertelt uitgebreid over zijn eerste keukenervaringen, zijn kookgeschiedenis en gaat daarna pas meer in op de inhoud van dit boek. Op bijna iedere pagina tref je een sfeer-verhogende foto van Andrew Montgomery aan. Persoonlijke getinte foto’s van de keukens van Gill Meller, maar vooral ook van de gerechten uit Time.

In het boek heeft Gill Meller veel oude familierecepten opgenomen, recepten die hij al lange tijd zelf maakt en waar herinneringen aan vast kleven, maar tref je ook flink wat nieuwe recepten aan. Ideeën en originele combinaties, waar hij zelf in ieder geval nog nooit eerder van gehoord had.

Volgens Gill Meller geeft het een goed gevoel om regelmatig tijd te maken om te koken, het voedt dan niet alleen het lichaam, het versterkt ook de geest en is volgens hem cruciaal voor ons geluk en welzijn. Koken met de producten die van nature op dat betreffende moment beschikbaar zijn maakt je bovendien bewust van het seizoens-verloop en verbind je met je omgeving. Koken kan bovendien zorgen voor een rustiger en gezonder levensritme.

Het fascinerende boek Time is verdeeld in drie flinke hoofdstukken: de ochtend, de middag en de avond. Dit boek is volgens Gill Meller een ode aan de keuken en een eerbetoon en viering van tijd (en de seizoenen). Om je een idee te geven van de recepten, hier een aantal van mijn favorieten:

Ochtend: Brandnetelomelet, Zuurdesembrood.
Middag: Zomerse moestuintaart, Kip met kamille.
Avond: Geroosterde bloemkool met boekweit, tijm en truffel en Kreeft met asperges en schapenkaas.

Opvallend leuk is dat er bij ieder recept steeds de tijd is genomen om er een leuk persoonlijk verhaal bij te schrijven. Een verhaal over de herkomst van het gerecht of recept en zijn persoonlijke herinneringen hierbij. Dit maakt dit boek veel meer dan een standaard kookboek, maar is het vooral ook een fijn verhalenboek geworden. Pakkende verhalen die aangenaam zijn om tijdens een rustmoment te lezen. Het boek, vooral in combinatie met de foto’s, geeft je een soort oer-gevoel en doet wat nostalgisch aan. Al bladerend voelt het bijna als een dagje in een mooi, geestverrijkend museum. Er is ogenschijnlijk veel tijd en energie in het maken van dit boek gestoken, Time is dan ook een aanrader voor iedere verzamelaar van goede kookboeken.

Meer recensies lezen? Neem dan eens een kijkje op indeboekenkast.com

Meer recensies van Sandra Hutchison