Wat een bizar goed debuut!

05 april 2018
‪4,5 sterren

In 2009 debuteerde Thomas Heerma van Voss met ‘De Allestafel’, 2009 was een goed jaar voor literaire debutanten, ook ‘Dorsvloer vol confetti’ van Franca Treur kwam destijds uit en ‘De trompetboom’ van Hannah van Munster.

De Allestafel bestaat uit drie delen en bevat 160 pagina’s.

Al ruim vijftien minuten houdt Mark Oldings drie paar sokken in zijn handen. Het gaat tussen witte sportsokken, een paar gewone witte sokken en een paar zwarte.

Zo begint ‘De Allestafel’ en het boek wegleggen is daarna geen optie meer, want er komen gelijk allerlei vragen bij mij omhoog, wat is dit voor man en waarom worstelt hij met deze malle sokken?

Mark Oldings is hiphoprecensent en verdient zijn geld met het schrijven van recensies over hiphop cd’s, daarnaast probeert hij al enige tijd een roman te schrijven maar het wil niet erg vlotten met het verhaal.

Mark maakt lijstjes, leeft vooral in zijn hoofd en draagt graag witte sokken en daar moet volgens zijn vriendin Yvonne nu eindelijk maar eens verandering in komen, want het dragen van witte sokken is volgens haar ‘zo onvolwassen’. Mark gaat naar een warenhuis en koopt zwarte sokken, dit lijkt een eenvoudige opgave maar niets is minder waar, hij doet hier uren over en gebruikt daarbij een rare logica.

Het bijhouden van lijstjes is op zich geen vreemde gewoonte, totdat je de lijstjes van Mark Oldings aanschouwt, vooral het item ‘interesse in Yvonnes werk tonen’ springt eruit, is dit een uitdaging, een taak of een simpel streven? Yvonne werkt in een veilinghuis en Mark verdiept zich via internet in haar werk want uiteraard vraagt hij niet aan zijn vriendin wat voor werk zij doet, Mark kiest nooit voor de makkelijkste weg.

Zie mijn blog voor de volledige recensie: https://www.sandraleest.nl/recensie/recensie-de-allestafel-van-thomas-heerma-van-voss/

Meer recensies van