Op zoek naar cappuccino

Sandra 20 november 2019
Na eerder al “mee op reis te zijn geweest” met Anika en haar man Harrie naar Jordanië ging ik deze keer met hen mee op zoek naar een goede cappuccino in het Midden-Oosten. De reis ging naar Iran, Oman en Dubai. Het boek begint met een mooie binnenkomer; een proloog genaamd ‘Het belang van de onderbroek’! Geen idee welke kant dit op zou gaan, maar de toon was gezet in ieder geval.

Zodra je in Iran uit het vliegtuig stapt moet de vrouw een hoofddoek dragen en zich aan nog vele andere kledingvoorschriften houden. Overal is onderscheid tussen mannen en vrouwen, bij bezienswaardigheden zijn soms aparte ingangen en eenmaal binnen mag je als vrouw ook niet te dicht in de buurt van een man komen anders krijg je met de Plumeaupolitie te maken! De reis gaat ook naar het luxe Dubai, en eigenlijk verbaasde mij dat een beetje. Dubai is echt een toeristenoord en Anika en haar man zijn echte backpackers die niets om luxe geven en naar plaatsten gaan waar zo min mogelijk toeristen komen. Toch kunnen ze niet om de charme van pretpark Dubai heen en lukt het ze zelfs om 6 uur in een winkelcentrum door te brengen zonder te winkelen! Het eindpunt van de reis is Oman alwaar met een stoere huurauto weer enkele bezienswaardigheden bezocht worden.

Het hele reisverslag voert de humor de boventoon alhoewel ik me ook voor kan stellen dat er soms weinig te lachen viel als ze weer eens in een niet helemaal schone kamer aankwamen, waar het blijkbaar de gewoonte is dat de douchekop boven de wc-pot hangt en de matrassen gevuld lijken met beton. Of als je maaltijd eruit ziet als kattenkots met een laag wit maagsap!

Het mooie van dit boek is dat ik zelf nooit een dergelijke reis zou ondernemen (alhoewel ik over Dubai misschien nog wel wil nadenken) maar op deze manier toch een beeld krijg van het Midden-Oosten. En niet alleen van de bezienswaardigheden maar vooral ook van de mensen. Daarnaast is het een eerlijk verhaal, minder leuke kanten komen zeker ook aan bod en als iets tegen valt wordt dat ook gezegd. De impact die het dragen van een hoofddoek op Anika had was interessant om te lezen. Het boek besluit met een aantal tips voor als je zelf Iran, Dubai of Oman wilt bezoeken. Ik heb ze voor kennisgeving aangenomen en kijk alvast uit naar de volgende zoektocht naar een lekkere cappuccino!

Meer recensies van Sandra