De dag die nooit komt

‘A midsummer madness ‘ (Twelfth Night, III, iv. 61).

Het kan verkeren in het leven. Daar weten Elias en Evi inmiddels alles van. Elias vindt dat je niets hoeft te vrezen in het leven, behalve pech, want niemand verdient het om aan de verkeerde kant van de evolutie te staan; mensen hebben namelijk een aangeboren walging van afwijkende mensen: isoleren ze, sluiten ze buiten, opdat ze hun genen niet door kunnen geven.
Dit gegeven is min of meer de basis van deze hypnotiserende, en dromerige debuutroman van Oliver Reps.
In de ‘bovenwereld’ ontmoeten we Evi en Elias, broer en zus, en Polly, het vriendinnetje van Elias.

Elias is een beetje een loner, die niet zo goed met veranderingen kan omgaan, - een begaafd observant overigens – én filmfanaat, die graag zijn tijd doorbrengt op zijn kamer, omringd door gitaarmuziek en zijn favoriete bands en computer games. Zijn zusje Evi gaat door het leven als een artistieke en gevoelige Gothic.

In hun jonge leventje hebben ze beiden al het nodige verdriet gekend; Evi heeft een beenprothese, en verloor haar been toen de kanker voor de tweede keer toesloeg, leeftijdsgenootjes van Elias hebben door een ongeluk of simpel door domme pech al jong het leven gelaten. Zo worden beiden reeds op jonge leeftijd reeds met rouw en verdriet geconfronteerd.

Elias is in therapie bij een psychiater, om zijn emotionele problemen te verwerken. Als hij een vriendinnetje krijgt, lijkt het geluk het eindelijk van de pech te winnen, en maakt het plaats voor de mooie dingen in het leven: vriendschap, verbondenheid, en liefde.

De ware schoonheid van deze debuutroman ligt tussen de regels verscholen, en het is aan de lezer om hier betekenis aan te geven, want onder de oorspronkelijke tekstregels ligt een andere wereld verscholen, die je slechts kunt zien als je de tagline van The Matrix volgt: ‘free your mind.’

Zo iedere medaille twee zijden kent, zo ook deze roman, waarbij het ene een tegengestelde andere kent, een yin en een yang, een dromen en ontwaken, een realiteit versus een droomwereld.

De roman speelt in een warme meimaand, net voor Midzomer, de langste dag van het jaar. Midzomer is een keerpunt in de natuur, waarbij mensen, veelal met oeroude magische rituelen Moeder Aarde bedanken voor haar offer. Het is de keten van rijping, verval, dood en wedergeboorte. Het is tegelijkertijd een bezinning op het feit dat de dagen niet verder lengen en de omslag naar de winter hier al wordt opgetekend.

De titel doet al een boekje open over een mogelijk thema van dit werkelijk prachtig debuut, want is het nu de kortste dag, of juist de langste dag die nooit komen meer komen zal voor (één van) de protagonisten?

Lees dit hypnotiserend debuut, en laat u hand aan hand meenemen naar de feeërieke en mysterieuze wereld die diep verscholen ligt in het bos, en verwonder. Het leven is maar kort, en kan in een oogwenk voorgoed veranderd zijn. Maar lees vooral over de liefde in dit boek, het is de liefde die wreed doch immer vergevingsgezind is.
Mooi en integer, met een verhaal in een verhaal, is dit een debuut dat van mij ***** 5 sterren krijgt.

Gelezen voor de Hebban Debuutprijs 2019

Reacties op: 'A Midsummer Madness'