ontroerend mooi

Sandra 15 november 2019
Kate en Patrick zijn intens gelukkig samen als het noodlot toeslaat en Patrick bij een auto-ongeluk om het leven komt. Ze hadden zulke mooie plannen voor een leven samen en dan staat Kate er ineens alleen voor. Voordat hij die laatste ochtend vertrok zei hij dat ze die avond iets belangrijks te bespreken hadden.

“Ik wist al voordat ik jou ontmoette, dat het voorbestemd was dat ik de jouwe zou worden”

Kate is in diepe rouw en de jaren gaan aan haar voorbij, ze probeert zo goed en zo kwaad als het gaat haar leven te leven zoals ze denkt dat het hoort, ze vindt veel voldoening in haar werk als muziek therapeut. Ze had niet gedacht ooit nog een nieuwe liefde te vinden maar dan ontmoet ze Dan. Hij is de perfecte man, tenminste dat zegt iedereen. Als hij haar ten huwelijk vraagt, 12 jaar na het overlijden van Patrick, zegt ze dan ook ja. Maar waarom is ze niet blij en gelukkig zoals iedereen die net ten huwelijk is gevraagd?

Vanaf het moment van het aanzoek krijgt Kate hele levendige dromen over Patrick waarin hij zo oud is zoals hij nu had moeten zijn. Ze ziet het leven dat ze hadden kunnen leven, hadden móeten leven, ze hebben zelfs een kind! De dromen verwarren Kate. Ze gelooft niet dat ze er zonder een reden zomaar ineens zijn. Het meisje uit haar dromen heeft een cochleair implantaat omdat ze hard hordend is en ze gebruikt soms gebarentaal. Om in haar dromen beter met het meisje te kunnen communiceren besluit Kate impulsief een cursus gebarentaal te gaan doen. Deze beslissing doet Kate inzien dat ze belangrijke keuzes moet gaan maken, keuzes die de rest van haar leven gaan bepalen. Zij moet haar leven weer zelf gaan bepalen in plaats van dat ze het leven haar laat overkomen.

Een prachtig verhaal over de impact die het verlies van je geliefde heeft op de rest van je leven. De bovenstaande quote komt in het hele boek terug. Het was de manier van Patrick en Kate om “ik hou van jou” te zeggen. Door de prettige manier van schrijven word je al snel helemaal meegetrokken in het verhaal en is het niet moeilijk je voor te stellen wat een geweldige man Patrick was. De beslissingen die Kate neemt op basis van haar dromen lijken wat vergaand maar geven ook aan hoe sterk haar band met Patrick was en hoeveel invloed hij nog heeft op haar huidige leven. Het verhaal wordt wat voorspelbaar tegen het einde maar dan heeft de schrijfster nog een enigszins verrassende twist om het geheel mooi af te ronden. Dit einde zou echter ook als iets te veel van het goede beschouwd kunnen worden, het verhaal had ook prima zonder gekund.

Meer recensies van Sandra