Laura, wat bezielde je?

Sandra 06 augustus 2019
Laura uit Zoetermeer was een paar jaar geleden wereldnieuws. Beelden van haar eerste tv-interview, een uur na haar ontsnapping, haalden alle journaals. Deze Laura vertelde een verhaal als een film. Ze was door haar echtgenoot tijdens hun vakantie in Turkije ontvoerd, zei ze. Deze Ibrahim had haar meegenomen naar Syrië en later Irak. Naar het door islamitische Staat uitgeroepen kalifaat.

In zijn debuutroman Laura F. gaat journalist Thomas Rueb nader in op de vraag: Laura, wat bezielde je? Waarom reisde je in hemelsnaam af naar het kalifaat?

Aan de hand van maanden van onderzoek, interviews met familie, vrienden, justitie en Laura zelf, als ook via de vele politieverslagen, en onderlinge mailwisselingen, probeert Rueb een antwoord op deze vraag te vinden.

Laura F. is het onthutsende ooggetuige verslag van het leven in het kalifaat en de vlucht terug uit deze hel. Een dikke 'pil' die leest als een trein en weinig aan de verbeelding overlaat. Rueb neemt de lezer mee op avontuur naar een wereld die geen genade kent.

Ademloos heb ik deze rapportage gelezen; ik heb mij verwondert over de naïviteit als ook de daadkracht van deze bijzondere vrouw. Het is één van de weinige romans die mij diep heeft ontroerd. Een bijna onvoorstelbaar verhaal over wat een mens moet doorstaan. . Bijzonder actueel, gaat dit literair journalistiek werk over radicalisering en de prijs die daarvoor betaald moet worden.

Prachtig, sterk, ontluisterend en uitmuntend leesvoer!!
**** 4 sterren

Gelezen voor de Hebban Debuutprijs 2019