Nederland leest... Jan Wolkers

Sandra 18 november 2019
Bibliotheken in het hele land besteden in november aandacht aan de in Oegstgeest geboren Jan Wolkers en aan duurzaamheid. Ze geven de lezers een bloemlezing van Wolkers' natuurverhalen cadeau: 'Winterbloei', samengesteld en toegelicht door Onno Bloem.

Het eerste geschenk "Winterbloei" is overhandigd aan Karina Wolkers, de weduwe van Jan Wolkers, "deze bloemlezing weerspiegelt zijn intense liefde voor alles wat leeft en groet en zijn bezorgdheid over de teloorgang van de natuur."

De natuur vertegenwoordigde voor Jan Wolkers de vrijheid. Hij kon in de natuur als God zelf zijn Hemel en Aarde scheppen en vastleggen in wat hij schreef.
Giphart beschrijft in zijn voorwoord de noodzaak van aandacht voor de natuur en duurzaamheid: wij hebben niet alleen een oeverloze consumptiemaatschappij gecreëerd, wij zijn tevens de meest spilzieke diersoort op deze aarde.

** 2 sterren. Actueel, doch de verhalen beklijven niet, en plachten een beroep te doen op eigen verantwoordelijkheid. Ik ben van mening dat het ondoenlijk is om zo de planeet de behoeden van de ondergang. De columns van Aaf Brandt Corstius zijn overbodig, waardoor het geheel kan samengevat als visch noch vleesch... .

Meer recensies van Sandra