Schaduwjaar - je tenen gaan van alle spanning en gruwel kronkelen.

Sanleest 25 november 2019
Schaduwjaar. Kim Liggett
Schaduwjaar stond al een tijdje op mijn verlanglijstje. Niet omdat het de hype is van 2019. Maar omdat de achterflap mij onmiddellijk aansprak. Alleen de achterflap en het boek zelf is enorm verrassend.

Het verhaal:
Niemand praat erover dat is verboden. Op ons zestiende worden we een heel jaar verbannen. Dit jaar is het de beurt aan Tierney. Ik word verbannen om mijn magie kwijt te raken. De wachters nemen ons mee naar een kamp. Onderweg komen we een paar meisjes tegen van vorig jaar. Ze zien er kwaad uit en kijken raar naar ons. Mijn ogen zijn wijd open, ik voel mij niet machtig. Maar dan komt de waarheid boven van het genade jaar, omdat het schaduwjaar ergens diep verscholen ligt. Zal het mij lukken om mijn magie te verliezen?

Wat vind ik zelf van het verhaal :
Door de achterflap van dit boek had ik een totaal ander verhaal verwacht. Ik verwachtte een verhaal dat meer ging over meisjes en hun magische krachten. Maar dit verhaal is vele spannender dan de achterflap doet vermoeden. Het is eerder gruwelijk, bloederig en spannend. Meisjes die ruzie maken en uiteindelijk toch hun krachten samen bundelen.

Het verhaal doet mij een beetje denken aan de hongerspelen. Want elk jaar worden er sluiers uitgedeeld aan de uitverkorene. Ze krijgen een rood lint en mogen dit pas afdoen als ze hun magische krachten kwijtraken.

Tierney neemt ons mee door het hele verhaal. We volgen haar al vanaf het begin, ze is ook onmiddellijk mijn favoriete personage. Ze komt over als een rebel, opstandig maar ze is ook onzeker. Tijdens het lezen ontdek je nog meer over Tierney, haar familie en haar droom. Die droom vond ik enorm fascinerend. Gelukkig voor jouw en mij word deze droom duidelijk op het einde.

De schrijfster haar schrijfstijl:
Kim schrijft enorm vlot, geen lange zinnen, een prachtige cover en tekeningen in het boek. Je merkt gewoon de magie in haar schrijfstijl. Dit boek kon ik heel moeilijk aan de kant leggen. Ik moest het gewoon uitlezen want het is zo spannend. Ik hoop dat er een vervolg komt op dit boek.

Mijn tenen kronkelde helemaal om van de spanning, de gruwel en de liefde in dit boek.

Conclusie: 5 mooie hartjes.
Dit boek krijgt 5 mooie hartjes. Ondanks dat het soms wat gruwelijk en bloederig was had ik toch moeite om dit boek aan de kant te leggen. Aan sommige meisjes had ik soms een hekel maar op het einde veranderde dit. Hoe ze opkwamen voor elkaar, ze waren op het einde sterker geworden en hadden een diepe band met elkaar. Het hele verhaal is gewoon van het begin tot het einde enorm spannend. Daardoor is dit boek echt een aanrader.

Meer recensies van Sanleest