Wat zou jij doen als je magie kon gebruiken om jouw dierbaren te redden?

Sanne de Graaf 08 september 2019 Hebban Recensent
Kelly Barnhill ken je misschien wel van ‘Het meisje dat de maan dronk’. Na een verhaal over een heks en een woud, dat zeer goed door haar lezers werd ontvangen, is Barnhill terug.

Wat een spannend avontuur moest worden, eindigt in een drama. Wanneer Sam en Finn met een vlot de rivier op gaan, weet slechts een van de twee broers het er levend vanaf te brengen. Finn wordt gered door zijn vader, maar is niet in staat om ook diens tweelingbroer in veiligheid te brengen. Overmand door verdriet probeert het gezin door te gaan met leven. Voor Finn wordt dat nog moeilijker als het hele dorp roept dat de verkeerde jongen is gered: Sam was slimmer, beter, knapper. Na Sams dood komt Finn niet meer uit zijn woorden, waardoor hij zich nog eenzamer en machteloos voelt.

Barnhill is er uitermate goed in geslaagd om de emoties van de hoofdpersonen op je over te brengen. Door haar vloeiende schrijfstijl kost het geen enkele moeite om het verdriet van het verliezen van een (tweeling)broer te voelen. Het is aangrijpend, maar tevens wekt het ook de nieuwsgierigheid. Finn ziet en voelt het verdriet van zijn ouders, maar voelt zich ook schuldig: de verkeerde jongen is gered, hij had er niet meer moeten zijn. Hoe gaat Finn met deze heftige gevoelens om? Komen hij en zijn ouders over het verdriet heen? Met veel hoop lees je verder.

Naast het verhaal van Finn volgen we ook het verhaal van Anna, de dochter van de boevenkoning. Ook zij heeft met verlies te maken. Ze verloor haar moeder en ook haar vader lijkt ze kwijt te raken. Hij is betoverd door de magie die rondwaart in het huis van Finn. Anna begrijpt haar vader niet meer nu zijn hebzucht steeds groter wordt. Uiteindelijk komen de twee verhaallijnen samen en hoewel het erop lijkt dat er geen groter contrast kon zijn tussen Finn en Anna, hebben ze uiteindelijk heel veel steun aan elkaar.

Verdriet krijgt daarmee een erg grote rol, maar er is ook aandacht voor vriendschap en familie. Tot slot zou het boek geen ‘Heksenjongen’ heten als in dit sprookjesachtige verhaal niet ook een heks en magie om de hoek kwamen kijken. De moeder van Finn is namelijk heks en gebruikt haar magie om het dorp te helpen bij ziekte en ongeluk. Echter mag ze deze magie alleen voor anderen gebruik en niet voor zichzelf. Magie lijkt heel handig om te hebben, maar het kan ook het slechtste in mensen naar boven brengen. Wat zou jij doen als je magie kon gebruiken om jouw dierbaren te redden?

‘Heksenjongen’ is magisch, emotioneel, spannend en avontuurlijk. Hoe dat precies allemaal in elkaar steekt, zul je toch echt zelf moeten beleven, maar geloof mij: Barnhill laat alles heel logisch en perfect in elkaar passen. Tot het einde toe houdt de magie van het boek je in zijn greep om je vervolgens met een rake boodschap omver te blazen. ‘Heksenjongen’ is zo’n boek dat je pas weg wilt leggen als het helemaal uit is.

Meer recensies van Sanne de Graaf