Een nieuw kakels mirakels vreemd avontuur

Sanne de Graaf 17 juli 2019 Hebban Recensent
Inmiddels is dit al weer het derde avontuur in de serie Landgoed Pierewaai. Siem blijft alleen thuis als zijn ouders voor een belangrijke prijs afreizen naar Australië. Echt alleen is hij natuurlijk niet met de struisvogelfarm aan de overkant, met Jannes, opa en oma Pierewaai en Struis om hem heen. En, er duikt ineens een vreemde tante op die wel op Siem zegt te willen passen...

Net zoals we gewend zijn in de delen 1 en 2 uit de serie, wordt het verhaal in Siem en Struis en de waanzinnige schuimbom weer vooraf gegaan met heel veel hoofdstukken nul. Niet één, niet twee, niet drie, maar wel tig hoofdstukken nul, allemaal op blauw papier. We lezen in deze hoofdstukken nul wat er in de vorige boeken is gebeurd, maar ook wat er vooraf gaat aan het avontuur dat op het punt staat te beginnen.
De vorige boeken hoef je dus niet gelezen te hebben, de hoofdstukken nul geven genoeg achtergronden, maar leuk is dat natuurlijk wel.

Wie de eerste delen met in de hoofdrol Siem en Struis kent, zal veel herkenning vinden in dit derde boek. Het avontuur speelt zich af op de vertrouwde omgeving van de struisvogelfarm en bij Siem thuis, met vertrouwde personages die we al eerder hebben ontmoet. Geen ingewikkelde setting of kennismaken met nieuwe personages. De lezer kan gelijk het avontuur induiken.
Ook de verhaallijn is duidelijk en overzichtelijk. Als lezer ken je inmiddels de opbouw en weet je wat er gaat komen. Je weet alleen nog geen details! Maar als je Tosca Menten en haar boeken kent, dan weet je:
1. dat Siem en Struis altijd avonturen beleven
2. dat Tosca Menten tomeloze fantasie heeft
3. dat als je dacht dat het niet gekker kon, Menten het nog gekker weet te bedenken
4. dat er geen gebrek is aan humor

De problemen stapelen zich ook dit keer weer op en dat zorgt voor de meest bizarre, maar ook ingewikkelde situaties. Wie houdt wie nou eigenlijk voor de gek? Wie probeert wie nou te slim af te zijn? Zouden al die listen wel goed uitpakken? De prettige, heldere en eenvoudige schrijfstijl zorgt ervoor dat de verschillende draadjes goed te volgen zijn. Met een flinke dosis vreemde humor kost het weinig moeite om door het boek heen te komen.

Want, overzichtelijk en eenvoudig mogen dan de kenmerken zijn die de verhalen van Siem en Struis typeren, wat het verhaal zo bijzonder maakt is de flinke dosis humor. Er gebeurt altijd wel iets geks. En als je dacht dat het niet gekker kon, dan bedenkt Menten het nog gekker. Gek, gekker, gekst. Je moet van deze flinke dosis houden, want het is niet subtiel aanwezig, maar is dit jouw soort humor, dan kun je je hart ophalen. De poepspetters en stank van de struisvogels vliegen je om de oren, iedereen probeert elkaar te slim af te zijn en er worden regelmatig woordgrapjes gemaakt.

De tekst wordt afgewisseld met illustraties van Katrien Holland. Ook hier is eenvoud weer het sleutelwoord. De tekeningen zijn niet erg gedetailleerd, maar onderbreken op een prettige manier de tekst. De enige kleur die is gebruikt voor de illustraties past weer heel goed bij de bladzijden van de hoofdstukken nul: blauw.

Siem en Struis en de waanzinnige schuimbom is geschikt voor jonge kinderen die al goed kunnen lezen. Het zijn fijne avonturen, zonder hele spannende situaties of gewelddadige scènes. De situaties zijn gek, maar doordat ze zich afspelen rondom het huis van Siem ook weer huiselijk. De problemen waar Siem tegenaan loopt zijn die van alle kinderen. Ouders die druk zijn, vrienden leren maken, ontdekken wat je leuk vindt en je hart volgen. Laat je dus lekker verleiden door Siem en zijn struisvogel op de gezellige struisvogelfarm en een stel gekke parfumdirecteuren. Je beleeft een kakels mirakels avontuur, zonder al te ingewikkelde problematiek. Gewoon lekker lezen!

Meer recensies van Sanne de Graaf