Een winters boek over zussen

Sanne de Graaf 10 november 2019 Hebban Recensent
In deze roman van Sarah Morgan draait het om drie zussen, Hannah, Beth en Posy. Ze zijn totaal verschillend en een heftige ervaring in het verleden heeft het contrast tussen hen nog groter gemaakt. Hannah is een echte workaholic en probeert haar familie zo veel mogelijk te vermijden. Beth is thuismoeder en altijd in de weer met haar dochters. Posy helpt haar ouders waar ze kan, maar durft eigenlijk niet haar eigen leven uit te stippelen, bang om haar ouders te kwetsen. Naast hun verhaal is er nog een vierde vertelperspectief, dat van hun moeder Suzanne. Afwisselend wordt er vanuit de vier personages verteld en krijgen we steeds een beetje meer zicht op wat hen heeft gevormd. En dat in een heerlijk winterlandschap in Schotland.

Lange tijd blijven de vier vrouwen in hun eigen wereldje zitten, vullen ze gedachtes en meningen voor de ander in en praten ze vooral niet met elkaar. Even is dat leuk, maar omdat we vier personages hebben die we moeten leren kennen, neemt dit mechanisme een groot deel van het boek in beslag. Lange tijd hebben we geen idee welke kant het verhaal opgaat en slinken de bladzijdes waarin iets kan gebeuren. Op een gegeven moment wil ik als lezer verder en wil ik haast tegen de bladzijdes schreeuwen: GA PRATEN! KOM IN ACTIE!

Gelukkig is de schrijfstijl van Morgan erg prettig en gaan we door haar eenvoudige schrijfstijl toch snel door de pagina's heen. De nieuwsgierigheid wint het van de irritaties. Als lezer wil je maar wat graag weten wat er in het verleden is gebeurd. Wat heeft de vier vrouwen zo heeft gevormd? En waarom praten ze niet met elkaar? Waarom denken ze elkaar te kennen, maar doen ze dat eigenlijk juist niet? Uiteindelijk wordt het raadsel onthuld, gaan de vier praten en blijken ze hun eigen keuzes te moeten maken waarbij ze weleens heel veel steun aan elkaar konden hebben.

Het is leuk om te zien hoe verschillend de vrouwen zijn, maar ook hoe ze elkaar nodig hebben en elkaar zelfs aanvullen zonder dat ze dat van elkaar weten. Al met al vond ik het een fijn en verwarmend boek, heerlijk om mee weg te dromen onder een dekentje op de bank, wat door de winterse setting wordt versterkt. Ik ben niet teleurgesteld door Winter in Schotland, maar heel erg enthousiast ben ik ook niet. Gewoon een leuk en aardig feelgood boek voor de wintermaanden.

Meer recensies van Sanne de Graaf