Een prachtig boekje met feiten voor jong en oud

Sanne de Graaf 10 november 2019 Hebban Recensent
De uit Stockholm afkomstige Maja Säfström (1987) is architect en illustrator. Haar stijl kenmerkt zich door eenvoud waarbij ze vooral gebruik maakt van zwart en wit en soms een enkele, vaak aardse, kleurtint. En dat is ook terug te zien in het bescheiden boek Wonderbaarlijke feiten over babydieren.

De okergele katoenen omslag is de enige kleur die we in het boek zullen aantreffen. De tekst en de dieren zijn afgedrukt in het zwart. Denk echter niet dat door het ontbreken van de kleur de afbeeldingen niet aansprekend zullen zijn. Juist door de eenvoud is er veel ruimte voor dat wat de dieren uniek maakt en wil je ze stuk voor stuk met aandacht bekijken. De afgebeelde dieren lijken uit slechts een aantal lijnen te bestaan, maar wanneer je beter kijkt zul je een patroon een streepjes, stippen en andere vormen zien. Ondanks hun eenvoud zijn ze de dieren duidelijk herkenbaar.

Op de voorkant prijken een tweetal diersoorten met hun kroost die we ook terug zullen zien aan de binnenkant van het boek. Naast de koala’s en de wilde zwijnen lezen we over nog 49 andere dieren. Van bekende soorten als pinguïns, olifanten en bijen tot veel minder bekende als Tasmaanse duivels, reuzenkraak en maleo’s.

In enkele regels waarbij Säfström soms gebruik maakt van een haast stripachtige opzet door de dieren tekstballonnen te geven, komen we een boel eigenaardige feiten over dieren te weten. Wist je dat zeehondenpups elke dag 2 kilo aankomen zolang ze bij hun moeder drinken? Of wist je dat nijlpaarden niet goed kunnen zwemmen en dat als het water te diep wordt de jongen op de rug van hun moeder mogen kruipen? Dat vaderzeepaardjes zwanger zijn en niet de moeders?

Wonderbaarlijke feiten over babydieren is een lief klein boekje en maakt deel uit van een serie boeken over dieren. Maar ondanks dat het boek over babydieren gaat, is het boek van Säfström niet per se alleen geschikt voor de allerkleinsten. Weliswaar zullen zij ook kunnen genieten van het kijken naar de diverse diersoorten, maar het zijn de bijzondere feiten die het boek zo boeiend maken en wat juist voor oudere kinderen interessant is om te lezen. De informatie die wordt gegeven is weinig voor de hand liggend, noch bekend. Nieuwsgierige hongerlapjes met een voorkeur voor dieren en kennis zullen hun hart op kunnen halen met Wonderbaarlijke feiten over babydieren.

Meer recensies van Sanne de Graaf