Bang voor het ongeluk in tijden van geluk

Sanne 15 september 2019
Het verhaal van Tess begint wanneer zij een meisje van zeven jaar is en in de jaren ‘40 op het Ierse platteland woont. Haar moeder is zojuist overleden. Het boek beslaat de volgende 60 jaar van Tess haar leven. Waar ze haar jeugd doorbrengt in Ierland en als jonge vrouw haar zus in New York achterna reist. Het grootste deel van het boek gaat over Tess’ leven in New York.
Tijdens het lezen van het verhaal lijkt de immigratie van Tess steeds meer een “offer” vanwege het leven dat ze daardoor leidde. De hoop dat in Amerika alles beter zou worden kan niet worden ingelost en verlies, verlangen, onzekerheid en eenzaamheid worden een belangrijk onderdeel van Tess’ leven.
Het leven van Tess is klein en rustig. Ze heeft geen groot sociaal netwerk en ze leeft haar leven met slechts een paar belangrijke gebeurtenissen die haar bestaan als uniek markeren.

“Mijn hele leven zou op één bladzijde passen. Ik zou het allemaal op één enkel vel papier kunnen noteren. En ik ben stomverbaasd dat het nu voorbij is en dat ik uiteindelijk hier ben beland.” (citaat)

Mary Costello schrijft zo helder dat meeleven met Tess vanzelf gaat. Misschien komt het deels door het feit dat in ieder van ons “een Tess” zit, hoe klein ook?
Ik begrijp waarom dit boek in 2014 the Irish Book Award heeft gewonnen en bekroond werd tot Irish Book of the Year. "Academy Street” is een boek wat mij nog lang zal bijblijven en wat ik vast nog eens zal oppakken om te herlezen. Een aanrader!

“Ze vond in romans niet zozeer antwoorden of troost als wel een mate van medegevoel die ze nergens anders was tegengekomen en die maakte dat ze zich minder alleen voelde.” (citaat)

Meer recensies van Sanne