Wat gebeurt er met herinneringen als we sterven?

Sanne 20 oktober 2019
Ik had nog niet eerder iets van Erich Maria Remarque gelezen dus dit boek was voor mij een kennismaking met hem als schrijver.

De roman speelt zich af in Lissabon en duurt slechts één nacht. Een man is samen met zijn vrouw van nazi-Duitsland naar Lissabon gevlucht. Lissabon kan voor de twee vluchtelingen het toegangsbewijs naar de vrijheid zijn als ze maar genoeg geld en een visum hebben voor een overtocht naar Amerika. Zowel geld als visa hebben beide vluchtelingen niet meer. Als de man ’s avonds langs het morgen vertrekkende schip op het dok loopt, spreekt een onbekende man, Joseph Schwarz, hem aan. Joseph Schwarz biedt de man zijn twee tickets voor de overtocht naar Amerika aan. Als tegenprestatie verwacht hij één ding: de man moet de hele avond en nacht naar het verhaal van Joseph Schwarz luisteren. Schwarz, die alles is kwijtgeraakt, wil dat zijn verhaal verder gaat dan zijn leven en dat blijkt de reden om zijn verhaal te delen met de vreemdeling. Een verhaal over liefde, overleven en verlies.

“Maar op de vlucht en in wanhoop en gevaar leer je in wonderen geloven; anders zou je bezwijken.” (citaat)

Het boek deed mij af en toe denken aan enkele boeken en verhalen van Hans Fallada. De schrijfstijl en het thema komen op diverse punten namelijk vaak overeen. Beide schrijvers zijn bovendien eind 19e eeuw in Duitsland geboren.
Hans Fallada is al een schrijver wiens boeken ik met erg veel plezier lees, maar na deze eerste door mij gelezen Erich Maria Remarque, wil ik ook graag meer van hem lezen.

“Maar wil niet iedereen dat? Vasthouden, wat niet vast te houden is? En verlaten, wat weigert jou te verlaten?” (citaat)

Meer recensies van Sanne