Claustrofobisch

Sanne 23 september 2019
Inge Schilperoord, forensisch psycholoog die onder meer verbonden is aan het Pieter Baancentrum, schrijft in haar debuutroman het verhaal over Jonathan die wegens gebrek aan bewijs is vrijgesproken van TBS.
Het verhaal begint op de dag dat Jonathan wordt vrij gelaten en op weg naar huis, waar hij met zijn moeder woont, van plan is beter en weer heel te worden. Hij werkt op eigen initiatief en gemotiveerd verder aan de opdrachten uit het werkboek die hij van de psycholoog in de gevangenis heeft gekregen.

“'De mensen moesten hem niet, dat was altijd zo geweest. Maar de natuur nam hem zoals hij was.” (citaat)

Het verhaal is klein en sober geschreven. Er komen maar weinig personages in het boek voor (slechts drie) en Schilperoord heeft het verhaal zó geschreven dat de lezer precies weet wat Jonathan denkt en voelt. De spanning in het hoofd van Jonathan neemt gaandeweg het verhaal toe en ik voelde daarbij ook de beklemming en helaas de genadeloze onomkeerbaarheid.

De Volkskrant recenseerde dit boek op 3 april 2015 met vijf sterren en de opmerking: “Schilperoords Muidhond voert ons naar een gebied waar we liever verre uit weg blijven en tegenspartelen helpt niet. Een duistere en grootse prestatie.”

Meer recensies van Sanne