Een eeuwige strijd tussen wetenschap en religie

Sarah Van Dijck 08 november 2016
“De wetenschap mag dan de ellende van ziekte en geestdodend werk hebben verlicht en een hele hoop snufjes voor ons gemak en amusement hebben opgeleverd, ze heeft ons achtergelaten met een wereld zonder wonderen.” Dit is het antwoord dat Dan Brown’s Bernini Mysterie geeft op het eeuwige debat tussen religie en wetenschap.

De Illuminati, waarvan al lang aangenomen wordt dat ze niet meer bestaan, lijken in dit boek over Robert Langdon allesbehalve verdwenen te zijn. Door het jarenlange conflict tussen de Rooms-Katholieke Kerk en de wetenschap, zijn ze nu uit op wraak. Vaticaanstad dreigt van de kaart weggevaagd te zullen worden en de levens van de Prescelti, de mogelijke opvolgers van de paus, hangen aan een zijden draadje. De Rooms-Katholieke Kerk lijkt na al die jaren definitief de strijd tegen de wetenschap te verliezen.

Dan Brown is er dan ook opnieuw in geslaagd om zijn lezers mee te slepen in een verhaal over Professor Robert Langdon, die bij velen onder ons waarschijnlijk al bekend is uit De Da Vinci Code. Sommigen zouden commentaar geven op de overdaad aan cliffhangers en plotwendingen en zouden beweren dat het té spannend is, maar dat is net wat mij aansprak in het boek. Tijdens het lezen ervan besef je gewoon dat er op ieder moment iets serieus kan misgaan. Omdat ik toch heel de tijd hoopte dat alles uiteindelijk goed zou komen, dat het boek uiteindelijk een happy end heeft, bleef ik dan ook aan het boek gekluisterd.

Het boek bevat extreem veel geschiedkundige verwijzingen. Na een beetje opzoekwerk kwam ik tot de conclusie dat al deze verwijzingen gewoonweg kloppen. Tijdens het lezen van het boek stond ik dan ook meermaals perplex van de geschiedkundige kennis die Dan Brown lijkt te bezitten. Hij lijkt te beschikken over een brede kennis inzake de geschiedenis van de Illuminati en andere zaken die van historisch belang zijn voor dit boek.

Het boek stelt je als lezer heel de tijd in vraag. Het doet je nadenken over jouw visie in het debat tussen religie en Wetenschap. Ik moet eerlijk bekennen dat ik mijn visie hierop na het lezen van het boek heb moeten bijschaven. Hoewel het boek over de strijd tussen religie en wetenschap gaat, lijkt dit boek beiden te verzoenen, het lijkt een gulden middenweg te willen zoeken.

Het boek heeft dan ook een dubbele laag. Het ene moment sleept het je mee door een bloedstollend verhaal, met vermoorde geestelijken en het Vaticaan dat heel letterlijk in rook dreigt op te gaan. Het andere moment lijkt het dan weer in staat om zelfs de meest overtuigde atheïsten hun ideeën in vraag te doen stellen.