Mist diepte

Sari P. 06 mei 2020
Dit boek wordt gepromoot als een young adult hervertelling van Duizend-en-een-nacht. Ik vind het nodig om te zeggen dat ik algemeen weet waarover dit bronmateriaal gaat, maar ik heb het nooit volledig gelezen. Dit kan daarom een invloed hebben op mijn beleving van dit boek.

Het begon goed met een levendige Arabische setting. Diversiteit werd gevoelig mooi beschreven en de schrijfstijl was vlot om te lezen. Maar naar het midden toe werd ik afgeleid door het tempo en de "instant love". Dit is een "vijand naar geliefde" verhaal over Sharzad die de Kalief wil vermoorden, om wraak te nemen op de dood van haar beste vriendin. Maar ik vond het redelijk ongeloofwaardig hoe snel alles ging en hoe weinig conflicten er waren. Het leek of alles zo snel werd behandeld om het verhaal en de romantiek sneller te laten gaan, wat ik niet fijn vind om te lezen.

Daarnaast kon ik me niet vinden in het hoofdpersonage. Zij wordt beschreven als een sterke vrouw met een missie om wraak te nemen. Maar zodra ze een jongen ziet met mooie ogen en een mysterieus verleden verandert ze in een emotioneel, beïnvloedbaar kind. Ik miste ook motivatie van het andere hoofdpersonage, de Kalief. Ik wilde graag lezen waarom hij zo aangetrokken was tot Sharzad.

Het boek heeft ook een paar magische momenten, maar ik bleef op mijn honger zitten. Ik had graag meer fantasie gelezen. Algemeen is dit echt geen slecht boek. De setting en basis is levendig en interessant, maar ik mis diepte en motivatie in de hoofdpersonages.

Meer recensies van Sari P.