Emma Zegers heeft met Versplinterd verlangen een maatschappelijk onderwerp aangesneden, echter blijkt de verhaallijn al snel niet al te geloofwaardig te zijn. De scene waarin hoofdpersonage Linde de rockster Sverre uit Noorwegen tegen schijnt te komen om hem meteen een lift te geven, lijkt tegen alle protocollen van een muzikant in te gaan. Waar zijn bijvoorbeeld de beveiligers? Al is de band misschien niet heel bekend, dan nog ga je als onbekende niet zomaar aan de wandel. Vervolgens heb je nog het onderdeel verslaafde moeder die verplicht wordt opgenomen in een afkickkliniek en vervolgens daaruit ontsnapt. Hoe dan? Ze staat toch onder strikte zorg? Het lijkt erop alsof de schrijfster hiermee wil zeggen dat de zorg in Nederland niet je-van-het is. Het is ook niet echt een grote verrassing als dit uiteindelijk fout blijkt te gaan. Wat wel ronduit onbegrijpelijk is, is hoe Linde over het ene heel dramatisch kan zijn, terwijl het andere, ergere juist langs haar heen gaat. Hoewel er sprake is van emotie, schijnen deze emoties niet op de juiste plek te vallen. De personages geven de lezer überhaupt een vieze smaak in de mond. De een is ronduit egoïstisch en van nog iemand krijgen we nagenoeg niet veel te weten. Hierdoor ontbreekt de nodige diepgang. De voortgang is traag en voorspelbaar. Goed dat er aandacht wordt gevraagd voor een zeer actueel thema, dat scoort nog punten. Ondanks dat is het geen hoogvlieger binnen het genre.

Reacties op: Diepgang ontbreekt

Versplinterd verlangen - Emma Zegers