Wat is er met Margje gebeurd?

Saskia I. 31 juli 2019
Stephan van Erp heeft zijn boek, De belofte, in eigen beheer uitgegeven. Ik heb het boek op één dag uitgelezen. ‘Vlot leesbaar’ is hier dus zeker een gepaste term.

Het is een mooie en verzorgde uitgave. De sobere en donkere kaft heeft iets mysterieus. Het boek is ingedeeld in 30 korte hoofdstukken. Bij ieder hoofdstuk wordt de datum vermeld, mooi overzichtelijk.

In het eerste hoofdstuk, maart 1979, maakt de lezer kennis met Big George, het alter ego van een jongen die gepest wordt en vernederingen ondergaat. Zijn woede neemt de macht over.

“Grommend wacht George op zijn prooi, op Margje.”

Margje komt na een avondje stappen niet thuis. In de volgende hoofdstukken is de bezorgdheid en de angst van de moeder zeer mooi weergegeven! De verdwijning van Margje heeft een grote impact op het gezin, hoe ga je daar mee om?

De moeder, Johanna, vraagt op haar sterfbed (ondertussen 2014) aan haar kleindochter om de zoektocht naar Margje verder te zetten. Karlijn, studente rechten, probeer haar belofte waar te maken. De zoektocht wordt nooit echt spannend. Sommige passages zijn ook overbodig. Maar als lezer wil je natuurlijk te weten komen wat er met Margje is gebeurd!

De Belofte is een aangenaam boek, waarin vooral Johanna als personage prachtig is neergezet. Het verhaal geeft ook een inkijk in de criminologie en politiewerk bij een vermissing, vroeger en nu. Stephan van Erp, bedankt voor de aangename leesuren!

Meer recensies van Saskia I.