Weinig interessante literaire gymoefening

De eerste helft van Kamers-Antikamers vind ik niet boeiend. Het is vooral wat gekoketteer met literair elitarisme wat op mij overkomt als een hoop gebakken lucht. Tenzij het een parodie moet voorstellen op dit elitair snobisme. Maar zou dat zo zijn dan kan ik er niet om lachen. Het eerste deel gaat vooral over het leven van anderen ( Das Leben der Anderen) en De leegheid van het bestaan ( Kundera). Maar die laatste was interessanter.
Dit boek gaat tot dan over een schrijfster die niet schrijft en ook niet echt lijkt te leven.

Het tweede deel is wat interessanter. Er is meer actie te bespeuren. Toch komt dit verhaal over het algemeen onsamenhangend over . Alles is mogelijk en inwisselbaar en daardoor wordt het boek vermoeiend en oninteressant. De vorm en stijl is als een puzzel maar ik mis verhaal. Of eigenlijk zijn er te veel verhalen. Je kunt door de bomen het bos niet meer zien. En het stukje bos dat te bespeuren is komt door fragmentatie van vertellen doods over, ofschoon de gebeurtenissen op zich intens zijn.

Soms weet de schrijfster mij te schokken. Dat is op de momenten waar de beestachtigheid van de mens naar boven komt zoals het bijna verzuipen van haar broertje, en Mia die rustig kijkt hoe haar vriendin bedreigd wordt en dat prima vindt. De beestachtigheid in de mens is een terugkomend thema.
Het is een boek van tegenstellingen zoals de titel al aangeeft. Thema’s genoeg, die vormen de rode draad en vooral de tegenstellingen binnen de thema’s. Jammer genoeg blijft het vooral een literaire gymoefening. Meer interessants heeft dit boek niet te bieden.

Toch was er nog een citaat dat me bij bleef:
‘De hond worden is de hond begrijpen’. De boodschap is dat je daarna niets meer hoeft te begrijpen. Heerlijk lijkt me dat!

Sommige recensenten vinden dat dit een boek is dat verhaal over hoe het proces van het schrijven van een boek verloopt. Dat ben ik niet helemaal met ze eens. Het is ook een voorbeeld over de keuzes die je in je leven kunt maken en de verschillende gevolgen die het voor het verloop van levens heeft. Met andere woorden alles is mogelijk.
Maar dat wist ik al. Daarvoor hoef ik dit boek niet te lezen.

Cijfer 5 afgerond naar 3 sterren.

Meer recensies van Saskia Jacobs-Labree