Selene VIP Club

Uit elk land wordt één kind ontvoerd en naar Borealis gebracht, een kamp in Alaska met huisjes, bunkers, een school en andere gebouwen. De kinderen wordt verteld dat ze hier getraind worden om de op handen zijnde klimaatramp te overleven. Ze mogen geen contact hebben met huis en ontsnappen gaat ook niet. Dus wat is er nog meer aan de hand...?

"Borealis" is oorspronkelijk uitgegeven in 2015 en is echt een verhaal van deze tijd. klimaatverandering is tegenwoordig natuurlijk een belangrijk onderwerp, maar ook toepassingen van moderne technologie (drones, microchips, etc) komen langs in dit verhaal.
Op de kaft van deze "Nederland Leest"-uitgave staan bevroren rood/roze met groene bloemen. Het is een mooie kaft, maar dit soort bloemen komen niet voor in het verhaal en het geeft ook geen beeld van het soort verhaal dat "Borealis" is. Als je alleen op de afbeelding op de kaft afgaat, lijkt het eerder een romantisch verhaal in het hoge Noorden te zijn.

Het verhaal volgt Joppe, een jongen uit Nederland die eigenlijk het liefst alles zo snel mogelijk opgelost ziet worden. Zijn ongeduld zorgt er vaak voor dat het verhaal weer een stapje verder komt. Van de andere 179 kinderen, allemaal uit andere landen, krijg je niet zoveel mee. Uit het gedrag van de paar andere kinderen waar Joppe mee omgaat, komen de andere culturen niet echt goed naar voren.
Het verhaal wordt ook verteld in de derde persoon enkelvoud vanuit Joppe. Beschrijvingen worden afgewisseld met dialogen. Het voelt alsof er meer beschreven wordt, maar de dialogen lezen realistisch, al heb je soms wel "blokjes met uitleg".

Het thema dat het duidelijkst naar voren komt, is dat van de klimaatverandering. Deze reden om Borealis op te richten is heel aannemelijk, maar de uitvoering ervan is niet echt gericht op het overleven van een klimaatramp. Het eten wordt namelijk gewoon drie keer per dag aangeleverd, er is stromend water, elektriciteit en verwarming en de kinderen kunnen "gewoon" doorgaan met school en sporten (op een paar uitzonderlijke dagen na).

Dat er dus meer aan de hand is in Borealis, wordt al snel duidelijk. De "achterliggende reden" is niet heel origineel en lag in principe zo voor de hand dat zelfs één van de hoofdpersonen het vroeg in het verhaal al raadde.
Ondanks dat, is het wel een spannend verhaal, doordat Joppe en zijn vrienden steeds een stapje dichter bij de oplossing van het "geheim" van Borealis komen.

Een ander thema dat opvalt, is dat je niet zomaar alles moet geloven wat mensen zeggen. Eigenlijk moet je al dingen controleren voordat je het nodig hebt. Er wordt bijvoorbeeld gezegd door de kampleiding dat er eten ligt opgeslagen in een bunker, maar zodra ze eten nodig hebben, blijkt de bunker leeg te zijn. Zo wordt er ook over andere zaken gelogen door de volwassenen in Borealis.

De dingen die de hoofdpersonen in het verhaal overkomen zijn eigenlijk best erg, maar omdat de ergste dingen vroeg in het verhaal gebeuren, heb je nog niet echt een band met de personages opgebouwd.

Het einde lijkt in eerste instantie goed, maar is eigenlijk nog steeds ambigu. Het kan nog steeds heel slecht (en heel snel) aflopen, of juist goed in de nabije toekomst maar slechter in de verdere toekomst. Er is ruimte voor een volgend deel, maar dat is niet nodig. Het vervolg merken we vanzelf!

"Borealis" bevat voldoende onderwerpen om in de klas over te praten en te discussiëren, dus is het een prima keus voor "Nederland Leest Junior 2019". Het onderwerp is actueel en Marloes Morshuis heeft er een spannend verhaal omheen geschreven.

Reacties op: Prima keuze voor "Nederland Leest Junior 2019"

Borealis - Marloes Morshuis