Selene VIP Club

Dolf de Vries reist samen met zijn vrouw en zestienjarige zoon een paar maanden door het China van 1987. Hij spreekt geen Chinees, maar ook zonder die taalkennis kom je een eind.

Alle belangrijke gebeurtenissen die genoemd worden, zijn van vóór 1987 (er staan jaartallen in het hoofdstuk over Xian). De opgravingen van het Terracottaleger waren bijvoorbeeld nog aan de gang en belangrijke gebeurtenissen in Peking aan het eind van de jaren '80, waren nog niet gebeurd. De eerste uitgave van dit boek was in 1989.

Samen met Dolf en zijn vrouw en zoon kom je in China aan en reis je met bussen, treinen en boten door een land waar op veel plekken nog niet zoveel toeristen komen. Sommige locaties zijn al wel toeristisch en daar merkt Dolf veel verschil met de rest van het land. Hij vergelijkt veel met zijn reis door Rusland, ook een communistisch land en een reis die hij hiervoor heeft gemaakt.

Zowel Dolf als zijn vrouw en zoon houden een dagboek bij. Soms noemt Dolf wat zij in hun dagboeken hebben geschreven, maar meestal houdt hij het bij zijn eigen ervaringen. Hij heeft het boek dus ook in de ik-vorm geschreven.

Helaas staan er in dit boek geen foto's, wat in het Australië-boek van dezelfde auteur ("Australië in een rugzak") wel zo was. Wat hier de reden van is, wordt niet genoemd. Er zijn wel foto's gemaakt, want Dolf beschrijft heel vaak wat voor foto's ze genomen hebben.

Juist omdat Dolf deze reis meer dan dertig jaar geleden heeft gemaakt, is het een interessant boek. We weten nu namelijk hoe China zich verder heeft ontwikkeld, iets waar Dolf op het moment van schrijven nog vragen over heeft. Een vergelijking met het China van nu is voor de huidige lezer dus een interessante bijkomstigheid. Ook opvattingen en ideeën die in het Nederland van dertig/veertig jaar geleden gemeengoed waren, komen langs in dit boek, omdat Dolf deze gebruikt voor opmerkingen over wat hij in China tegenkomt.
Of het politieke systeem goed is of niet, probeert Dolf van meerdere kanten te benaderen. Hij heeft er zijn Nederlandse ideeën over, maar hij probeert hier ook over te praten met Chinezen en zij hebben hier af en toe ook wat over te melden.

Het is echt een reisverslag waarin de auteur beschrijft wat ze hebben gezien, waar ze heengingen en vaak ook zijn gedachten en observaties. Ook de momenten waarop ze eigenlijk niet echt iets speciaals aan het doen waren, of waarop zijn vrouw en/of zoon ziek waren, zijn gewoon beschreven. Een vakantie heeft namelijk niet alleen maar hoogtepunten en zeker op zo'n lange reis moet je een paar dagen rust nemen.
Als voorbereiding voor een reis door het moderne China is dit waarschijnlijk niet het beste boek om te lezen, maar als historisch vergelijkingsmateriaal ondertussen wel!

Dit boek leest alsof je samen met de auteur mee op reis bent door China, maar het is ook het China van midden jaren '80 - dus eigenlijk ben je ook een tijdreis aan het maken.

Reacties op: Rondreis door het China van 1987

China in een rugzak - Dolf de Vries
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 17,50 Bestel het e-book € 7,99