Selene VIP Club

Ida is net verhuisd en moet naar de Wintersteinschool, maar haar klasgenootjes zijn niet erg aardig.
Benni is altijd sloom met alles en wordt gepest.
Jo is de coolste jongen van de klas, maar heeft ook zo zijn problemen.
Dit jaar is er echter een nieuwe docente, die ervoor zorgt dat de kinderen met de grootste problemen een magisch dier krijgen die met ze kan praten en ze kan helpen!

Het idee klinkt heel leuk: een magisch dier speciaal voor iemand die dat nodig heeft! De magische dieren kunnen zelfs praten, maar het zijn nog steeds echt dieren.
Maar de personages in dit boek maken dat het toch niet superleuk is om erover te lezen. De kinderen zijn heel snel jaloers en niet echt aardig tegen elkaar (wat ook wel realistisch is). De toegevoegde waarde van de magische dieren aan het leven van de kinderen wordt daardoor wel weer duidelijk, want als alles helemaal goed gaat, heeft iemand geen magisch dier nodig. Maar ja, bij wie gaat nou altijd alles goed? Wat wel weer leuk is, is dat de dieren het leven van de kinderen wel echt verbeteren!

In de meeste boeken is het zo dat je bepaalde personages erg leuk vindt, maar in dit boek is het dus juist andersom. Eigenlijk vind ik alle personages wel vervelende eigenschappen hebben. De slechte kanten van de kinderen komen duidelijk naar voren, zoals pesterijen, jaloezie, aannames maken zonder even na te gaan waarom iemand iets heeft gedaan, etcetera. Ook de magische dieren doen niet altijd de meest handige dingen, al zijn ze voor hun mens dan wel weer heel lief. Het lezen over de magische dieren was dan ook het leukste van dit boek! De schildpad vond ik wel het leukste personage, vooral vanwege haar opmerkingen, maar ook omdat ze ervoor zorgt dat "haar mens" dingen gaat doen die je eerst niet voor mogelijk had gehouden.

Het verhaal blijft wel steeds spannend, omdat de situatie met de magische dieren zo ongewoon is dat je niet echt verwachtingen hebt over wat er verder gaat gebeuren. Ook wie de dader is van bepaalde dingen is niet echt voorspelbaar.
De leukste passage vond ik dat Benni's magische dier er midden in de nacht vandoor gaat om toch maar een mysterie op te gaan lossen en dat Benni daardoor heel bezorgd wordt en alsnog iets dappers gaat doen!

Boeken die uit het Duits vertaald zijn, lezen in het Nederlands meestal wel prima. Ook bij dit boek is dat zo en lijkt het alsof het gewoon in het Nederlands is geschreven. Wel worden er zowel Engels- als Duits-klinkende namen voor de personages gebruikt (zoals "miss Cornfield" en "Anna-Lena"). Want magie wordt geassocieerd met Engeland...?

De illustraties zijn speciaal gemaakt voor de Nederlandse uitgave door Martijn van der Linden. Een goede keus van de uitgever, want ze zijn veel mooier dan de illustraties in de Duitse uitgave, zeker de dieren. De tekeningen bestaan enkel uit zwarte lijnen en vooral de dieren zien er heel schattig uit! De mensen zijn minder schattig, maar in een meer cartoonachtige stijl getekend.
De tekeningen zijn klein en staan tussen de tekst in. Er zijn vooral personen, dieren en objecten getekend, geen achtergronden.
Bij dit verhaal is het juist leuk dat er tekeningen instaan, omdat daardoor het boek toch weer wat vrolijker wordt.

De kaft is ontzettend mooi donkerblauw met de titel en allerlei lijntekeningen in het felgroen. De paar magische dieren die wel volledig zijn ingekleurd, vallen daardoor meer op. Heel lang denk je dat de titel niet klopt, want het is maar één klas waarin er magische dieren uitgedeeld worden. Uiteindelijk wordt de titel wel verklaard.

In het Duits zijn er al tien boeken verschenen in deze serie, dus er is zeker genoeg te vertellen! Aan het einde van het boek worden al hints gegeven over de magische dieren die in het volgende boek aan een kind uit de klas gegeven zullen worden.

Reacties op: Magische dieren doen ook niet altijd de handigste dingen...

De school van de magische dieren - Margit Auer
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 12,99