Selene VIP Club

Het boek "Denken aan Bandoeng" bestaat uit vier delen. In het eerste deel beschrijft de auteur, Annelies Oldeman, het leven van haar grootouders, die in de tweede helft van de negentiende eeuw geboren waren en daardoor zowel WOI als WOII hebben meegemaakt. In deel 2 vertelt de auteur het verhaal van haar ouders. Deel 3 is haar eigen kindertijd in Indië en deel 4 bevat een hoofdstuk over haar eerste tijd in Nederland en wat losse hoofdstukken over o.a. herdenkingen in Nederland.

De auteur vertelt de verhalen in deel 1 en 2 aan de hand van overgebleven brieven, maar hoewel ze af en toe een citaat uit een brief over heeft getypt, bestaat het grootste deel van de tekst uit een verhalende hertelling van de gebeurtenissen uit de brieven. De auteur probeert hierin te beschrijven wat haar grootouders en ouders zagen, dachten en voelen.

Aan de ene kant zou het heel interessant geweest zijn om alle originele brieven te lezen, aan de andere kant zou dat veel meer pagina's innemen (en het boek is nu al redelijk dik met 274 pagina's). Toch is het jammer in de eerste twee delen dat de auteur tussen de oorspronkelijke briefschrijvers en de lezer in staat, omdat de details van de observaties uit de brieven nu niet aan de lezer doorverteld worden.
Door deze "samenvattingen" van de brieven in deel 1 en 2 van het boek, is de manier van schrijven echter wel consistent met deel 3 en 4. Omdat de auteur in deze laatste twee delen haar eigen ervaringen opschrijft, zijn deze niet "herteld" vanuit briefvorm en heb je als lezer niet meer het idee dat je allerlei details mist. Deel 3 is dan ook het indringendste deel van het boek. Wat ze zelf heeft meegemaakt, kan de auteur duidelijk het beste overbrengen aan de lezer.

De auteur vertelt het hele boek vanuit haar eigen oogpunt, dus ze heeft het over "mijn (groot)ouders". In het derde en vierde deel vertelt ze haar eigen ervaringen, dus is het logisch dat ze daar de ik-vorm gebruikt.

De zinnen zijn over het algemeen kort en vaak minder dan een regel lang, zoals bijvoorbeeld duidelijk te zien is in deze alinea:
"Opa en oma zitten aan tafel. Wij gaan ook zitten, want we gaan blijkbaar eten. We krijgen allebei een groot servet. Dat moeten we om onze hals knopen. Voor het morsen. Evelien kan het niet zelf. Ik sta op om haar te helpen. Dat mag eigenlijk niet, opstaan van tafel. Voor deze keer is het niet erg."
Hierdoor, en door de vele slordigheden in voornamelijk interpunctie, leest het niet vloeiend.
De auteur schrijft in de laatste alinea van het boek dat ze ook lezingen heeft gegeven op scholen. Waarschijnlijk is het prettiger (en indrukwekkender) om te luisteren naar hoe de auteur dit verhaal vertelt, al is het gezien de inhoud wel goed dat dit verhaal is uitgegeven.

De paar (zwartwit)foto's voegen zeker iets toe aan de tekst, vooral omdat er meestal foto's zijn gekozen met interessante dingen op de achtergrond, zoals bijvoorbeeld hoe bepaalde gebouwen eruit zagen.
Voor de afbeelding op de kaft is een foto gekozen van de auteur als kind (in 1939, als vijfjarige) tijdens haar jeugd in Indië.

Hoewel deel 1 en 2 hertelde levensverhalen zijn, geeft het gehele boek goed weer hoe een familie ertoe heeft besloten om naar Indië te emigreren, hoe ze de gelukkige jaren in Indië en hoe ze de oorlog in Nederland en Indië hebben meegemaakt. Door zulke persoonlijke verhalen komt dit stukje geschiedenis weer wat dichterbij. Het wordt (weer) duidelijk hoeveel oorlog eigenlijk kapot maakt en waarom het belangrijk is om dit soort gebeurtenissen te herdenken, zeker nu de mensen die de twee grote wereldoorlogen in de twintigste eeuw bewust hebben meegemaakt, ouder beginnen te worden en hun ervaringen straks alleen nog maar te lezen zijn.

Er is qua algemene gebeurtenissen natuurlijk veel overlap met wat andere Nederlands-Indische families hebben meegemaakt, al is ieders verhaal net weer anders. Dat de auteur in dit boek drie generaties beschrijft, zorgt ervoor dat het een mooi document van een familiegeschiedenis is geworden.

Reacties op: Mooi document van een familiegeschiedenis

Denken aan Bandoeng - Annelies Oldeman
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 19,95