Selene VIP Club

Arthur probeert de Saksen weg te jagen uit Dumnonia, zodat hij zijn doel bereikt heeft en de rest van zijn leven rustig ergens kan gaan wonen.

De eerste zin van dit boek is "Wat komen er toch veel vrouwen in dit verhaal voor.", maar er komen niet meer vrouwen dan verwacht voor (naar aanleiding van de vorige twee delen). De belangrijkste personages in dit boek zijn de mannen, vooral omdat Derfel (de verteller) het meest met hen in contact komt.
In dit deel komen de beslissende gevechten aan bod. De gevechten zijn beschreven uit het oogpunt van Derfel, maar ook informatie die hij (later) van anderen hoort, wordt genoteerd, zodat je als lezer een completer beeld krijgt van de gevechten en de bewegingen van de verschillende groepen.

De beschrijvingen van de gevechten nemen een groot deel van het verhaal in beslag, maar dat is ook omdat het een belangrijk deel van het leven van de mensen aan het eind van de vijfde eeuw en begin van de zesde eeuw is, wanneer het verhaal zich afspeelt. De strijd tussen de oude godsdienst en het christendom is nog steeds gaande, maar wordt in dit deel meer naar de achtergrond gedrukt dan in het vorige deel. In dit deel wordt namelijk duidelijk dat het christendom aan de winnende hand is en de godsdiensten worden vooral op strategische momenten ingezet voor de strijd. De oude magie lijkt in dit boek wel echter dan in de vorige delen, maar het zou nog steeds allemaal aan toeval of truuks toegeschreven kunnen worden. Het enige is dat Derfel en de andere personages werkelijk in deze magie geloven, dus ook in manieren om de slechte magie tegen te gaan. Dus al is het misschien allemaal toeval, voor de personages is het wel werkelijkheid.

In het nawoord vertelt de auteur onder andere over hoe hij tot bepaalde dingen in zijn eigen verhaal is gekomen naar aanleiding van historische bronnen. Hij noemt deze bronnen ook, dus de geïnteresseerde lezer kan aan de hand hiervan op zoek naar deze teksten.

Dit is het laatste boek van de trilogie en zo voelt het ook - alle verhaallijnen worden waar mogelijk afgesloten. De verhalen van bekende personages uit de legenden, zoals Lancelot en Merlijn, hebben een andere afloop dan de legendes vertellen. Het einde van Arthur is, zoals de auteur ook beschrijft in zijn nawoord, een einde waarbij alle aflopen nog mogelijk zijn.
De verteller zelf, Derfel, vertelt niet alles wat er is gebeurd tussen het einde van dit boek en het begin van boek 1 (waarin hij dit verhaal begint te vertellen), maar dit is wel af te leiden uit laatste gebeurtenissen.

Ook de vraag die ik na het lezen van deel 1 had, wie de Igraine precies is voor wie Derfel zijn verhaal opschrijft, wordt beantwoord, maar eigenlijk maakt het niet zoveel uit wat het antwoord is. Zij was er vooral om Derfel de opdracht te geven om het verhaal van Arthur op te schrijven.

Na de eerste twee delen in het Engels gelezen te hebben, was het heel even wennen aan de Nederlandse vertaling. De schrijfstijl van de vertaling lijkt erg op het originele Engels en de namen zijn ook allemaal hetzelfde als in de Engelse versie.
Net als in de vorige boeken wordt ook dit verhaal door Derfel vertelt, maar de tussenstukjes zijn kort.

Reacties op: Sterk afsluitend deel van de trilogie.

Excalibur - Bernard Cornwell