Selene VIP Club

Opmerking: Ik ben de illustrator, dus ik had het verhaal al meerdere keren gelezen voordat het gepubliceerd werd.

Tijdens een wandeling ontdekt Jack (het hondje van Isa) een elfje. Het elfje heet Meriel en eigenlijk wilde ze al met Isa spreken! De elfen hebben namelijk een probleem en de enige die hen kan helpen, is Isa. Samen met Jack gaat Isa dus op avontuur in elfenland.

Het verhaal blijft voortdurend spannend, zeker tijdens de eerste keer, omdat je niet weet wat Isa gaat ontdekken zodra ze het elfenland binnengaat. Er zijn namelijk ook donkere delen, zoals het Darkowoud, waar enge wezens leven. Het verhaal blijft vooral spannend en wordt nooit echt eng, want zelfs in het Darkowoud zijn verstandige wezens te vinden!
Isa bereikt haar doel ook omdat ze weet wat ze wil, dus de spanning komt vooral voort uit de dingen die ze onderweg meemaakt.

De personages worden wel beschreven, maar de tekeningen maken nog net iets duidelijker hoe ze eruit zien. Eigenlijk is bijna elk personage dat Isa en Jack tegenkomen, wel nuttig voor het verhaal. Elk van hen speelt een rol door bijvoorbeeld Isa en Jack te helpen of ze tegen te werken.

De illustraties hebben duidelijke zwarte lijnen en zijn allemaal gekleurd met aquarelverf en potlood. Voor de personages is enkel aquarelverf gebruikt, maar op de achtergronden is er ook nog met potlood over de verf heengegaan om wat meer structuur aan te brengen. Het lichtschijnsel op sommige tekeningen, zoals bijvoorbeeld de lichtgevende paddestoelen, de dwaallichtjes of de lichtgevende elfenvleugels, is op de computer toegevoegd.

Er staan zowel paginagrote kleurenillustraties in het boekje (altijd op de linkerpagina) als zwarte silhouetjes van de personages en belangrijke objecten uit het verhaal. Deze silhouetjes staan tussen de tekst door en langs de randen.
Niet alle illustraties staan langs de tekst waarvan de situatie in de illustratie getoond wordt. Soms wel, maar soms laat de illustratie aan de linkerkant zien wat er is gebeurd op een eerdere pagina, of wat er op een latere pagina gaat gebeuren.

Op de kaft staat een tekening van Isa die op de wolf Jack rijdt, met een speer in haar hand. De achtergrond is groen en je ziet de structuur van het papier. Op de voorkant staan de "streepjes" van het papier verticaal, maar de afbeelding op de voorkant staat ook op de tweede pagina van het boek en daar staan de structuurstreepjes horizontaal... De twee paddestoelen op de voorgrond zijn eigenlijk dezelfde tekening, want Boekscout heeft de rechterpaddestoel vervangen door de gespiegelde versie van de linkerpaddestoel (geen idee waarom). Ook de schaduw van Isa en Jack staat niet meer op de goede plek, maar laten we zeggen dat dat nog net kan qua lichtval? Voor de rest ben ik wel tevreden met hoe de afbeeldingen afgedrukt zijn. De kleuren zien er mooi uit en de plaatsing van de silhouetjes is ook heel leuk geworden.

Niet alle vragen worden beantwoord, zoals waarom Jack een wolf is geworden (die vraag stelt Isa zelfs in het boek!). Misschien komt dat dus wel in het volgende deel, want het verhaal eindigt op een manier dat er wel een vervolg aan te schrijven is. Het einde is echter ook een prima einde van dit boek, omdat het probleem waarvoor Isa naar elfenland kwam, is opgelost. Alleen haar tocht naar huis is niet beschreven in dit deel.

Het is een heel mooi boekje geworden, zeker met zoveel illustraties!
"Isa en Jack & de verdwenen sterrobijn" is leuk om voor te lezen voor kinderen van acht jaar en ouder. De auteur wisselt af met dialogen en beschrijvingen. Het taalgebruik is wat lastiger voor jonge kinderen, maar vanaf acht jaar zullen de meeste kinderen de woorden wel begrijpen. Zelf lezen kan wel vanaf negen jaar.

Mini-interview met Lieve van Looy:
1. Dit boek is best anders dan je eerste boek, "De vreemde uil". Kun je wat vertellen over de verschillen en overeenkomsten tussen beide boeken en wat je daar leuk aan vindt? "De vreemde uil" bevatte bijvoorbeeld een heel duidelijke boodschap en dit boek is voornamelijk een avontuur. Ook zijn beide boeken duidelijk bedoeld voor een andere leeftijdscategorie.
Wel, de enige overeenkomst is dat het beiden fantasieverhalen zijn die de lezer meeneemt naar andere werelden.
Het idee achter de vreemde uil was om er een soort van psycho-educatief boek van te maken bedoeld voor kleuters. Eigenlijk een moderne versie van het sprookje "Roodkapje en de wolf" maar dan minder gruwelijk. Er worden geen mensen opgegeten en ook geen buiken opengereten :)
Maar er is wel een opbouwende spanning in het verhaal dat afgestemd is op het ontwikkelingsniveau van een kleuter.
Het boek is niet bedoeld om kinderen angst aan te jagen, maar om hen tools te geven om te leren omgaan met de mogelijke gevaren in deze wereld.
Het verhaal Isa en Jack is dan eerder een fantasieverhaal waar Isa samen met haar hond spannende avonturen beleeft.
Dit verhaal heb ik met hart en ziel geschreven. De avontuurlijke, wilde eigenschappen van mezelf projecteer ik in het verhaal op Isa.

2. Voor de illustraties stuurde je foto's van je eigen hondje als referentiemateriaal. Lijkt je eigen hondje op Jack qua karakter? Zou hij het ook leuk vinden om in en wolf te veranderen?
Ja mijn hond lijkt erg op Jack, hij is ook heel speels, moedig en avontuurlijk. Ik denk dat hij het fantastisch zou vinden om in een wolf te veranderen. Hij heeft iets wild, houdt erg van bossen en jagen en sinds kort maakt hij ook de geluiden van een wolf, waarom daar ben ik nog niet achter gekomen :)

3. Zou je zelf net als Isa en Jack in de elfenwereld terecht willen komen?
Ik zou het geweldig vinden om zelf in de elfenwereld terecht te komen. Ik was als kind al een echte dagdromer. Hoe ouder ik wordt, hoe meer ik bewust ben van de complexe wereld waarin we leven.
Dit komt misschien ook door het werk dat ik doe. Ik werk op een behandelafdeling in een psychiatrisch ziekenhuis met traumapatiënten die op een gegeven moment zijn vastgelopen in hun leven.
Dagelijks word ik geconfronteerd met de wreedheid van de mens en welke impact dit heeft op iemands leven.
Mijn taak is om deze mensen terug in verbinding te brengen met het leven, wat niet altijd makkelijk is in deze hectische wereld.
Het terugtrekken in een fantasiewereld geeft een evenwicht met de dagelijkse emotionele draaglast in mijn werk.
Naast het schrijven vind ik het ook heel fijn om naar festivals te gaan zoals Elfia, Castlefest en me te verkleden.
Ik ben nu sinds ook gestart met het schrijven van een blog, waarin ik schrijf hoe ik zelf verbinding maak met het leven door me in contact te brengen met het innerlijke kind in mij.
Ik ben ook een echte beelddenker en wanneer ik schrijf zie ik de beelden voor mij. Het is nog een droom om het hele verhaal van Isa en Jack ooit in beeld te brengen.

4. Wil je nog iets vertellen over dit boek?
Nee, iedereen die meer wilt weten over het boek moet het maar lezen :)

5. Dit was je tweede boek. Kun je al iets vertellen over plannen voor eventuele andere boeken?
Jazeker, er komt een vervolg op het eerste boek. Het tweede boek begint waar het eerste eindigt. Er staan al vele ideeën op papier, maar ben nog volop bezig aan het manuscript.

Mini-interview met vragen van Lieve aan Selene:
1. Jij en de auteur kenden elkaar niet. Hoe hebben jullie elkaar ontmoet?
Ik stond op Elfia achter een kraam om kaarten, kalenders e.d. met mijn tekeningen erop te verkopen. Lieve was op zoek naar iemand die illustraties wilde maken voor haar verhaal en ze vond de elfentekeningen die ik had liggen, heel mooi. Dus ik zei, mail je verhaal maar, dan zal ik het eens lezen!
Ik vond het een leuk verhaal, waar ik wel illustraties voor wilde maken.

2. Wat vind je zo leuk aan het tekenen van de illustraties voor het boek "Isa en Jack en de verdwenen sterrobijn"?
Ik vond het leuk om te proberen de wereld die Lieve voor zich zag bij het schrijven van het verhaal, zo goed mogelijk weer te geven op papier.

3. Is er een fragment in het boek dat je heel leuk vond om tekenen en wie is je favoriete personage uit het boek?
Mijn favoriete illustratie is de tekening waarin Isa en Jack voor de eerste keer rondlopen in de elfenwereld, met planten en een paddestoel die er veel groter uitzien dan normaal. Jack vond ik heel leuk om te tekenen, als hondje en als wolf, maar Jack en Isa zijn allebei mijn favoriete personages!

4. Ben je bereid om de illustraties voor het volgende boek ook te tekenen?
Ja, het is natuurlijk ook het leukst als alle boeken in een serie dezelfde stijl tekeningen hebben.

Reacties op: Avontuur in elfenland voor kinderen van 8 jaar en ouder + dubbel interview met auteur en illustrator

Isa en Jack & de verdwenen sterrobijn - Lieve van Looy