"Omerta van Oss" gaat over Anton, een jonge journalist uit Breda, die halverwege de jaren 1930 hoort dat er wel eens interessante dingen aan het licht kunnen gaan komen in Oss. Hij vraagt zijn hoofdredacteur of hij een tijdje in Oss mag verblijven, hopend op een primeur waarmee hij een bekende journalist kan worden. Dat mag, meerdere keren zelfs. Elke keer komt Anton meer te weten over het criminele milieu in het Brabantse plaatsje, zoveel zelfs dat het uiteindelijk in het landelijke nieuws komt. Voor Anton heeft dit echter niet alleen positieve gevolgen...

"Omerta van Oss" is het derde boek van Jos Schel bij Uitgeverij Post Scriptum, net als zijn twee eerdere boeken bij deze uitgeverij een historische roman (zijn eerste boek, bij Boekscout, bevat columns over zijn persoonlijke sportbelevenissen).

De nieuwsberichten, samen met de geschiedenis, zijn wat dit boek spannend maakt. Je wil als lezer liever weten wat er gaat gebeuren met de mensen die voorkomen in deze nieuwsberichten, dan wat er gaat gebeuren met het hoofdpersonage Anton zelf. Dat de mensen die in de geschiedenishoofdstukken voorkomen op emotioneel vlak niet uitgewerkt zijn, is helemaal niet erg. Dat onpersoonlijke past juist bij de waargebeurde feiten die in deze delen van het boek verteld worden.
De personages die voorkomen in de verhaalhoofdstukken, blijven echter ook vlak. Op het moment dat Antons vrouw - die we alleen maar kwaad meemaken omdat Anton altijd van huis is - zegt dat ze samen met hun kind vertrekt, is de enige reactie een enkel zinnetje dat Anton zich nog meer op zijn werk gaat storten. Wat er met de personages gebeurt, doet daardoor ook niet zoveel met de emoties van de lezer. De personages lijken er alleen te zijn om een dun verhaal om de nieuwsberichten heen te kunnen schrijven.

"Omerta van Oss" bevat twee verhaallijnen: die waarin de journalist Anton op onderzoek uitgaat wisselen af met hoofdstukken waarin de geschiedenis van de misdaad in Oss, vanaf eind 19e eeuw, wordt verteld. De hoofdstukken van Anton zijn in de verleden tijd geschreven, de geschiedenishoofdstukken meestal in de tegenwoordige tijd.

De zinnen zijn over het algemeen kort, maar de zinnen in de geschiedenishoofdstukken zijn langer dan in de verhaalhoofdstukken. Jos Schel gebruikt veel komma's op plaatsen waar ook een punt zou kunnen staan. Hierdoor worden de zinnen wel iets langer, maar lezen ze als aan elkaar geplakte korte zinnen. De auteur doet dit echter heel consistent, waardoor je tijdens het lezen wel gewend raakt aan deze schrijfstijl. Het blijven echter geen fijne zinnen om te lezen.

De redactie op typefouten is helaas wat slordig. De auteur bedoelt met "januari 19139" bijvoorbeeld niet ineens de verre toekomst, maar gewoon de laatste januari voordat de Tweede Wereldoorlog uitbreekt.

De auteur heeft een historische roman willen schrijven over de criminaliteit in het plaatsje Oss in de jaren vóór de Tweede Wereldoorlog. Het historische deel is hem goed gelukt, maar het romangedeelte voegt niet veel toe. De echte geschiedenis is veel spannender en interessanter dan het verhaal dat de auteur eromheen verzonnen heeft.

Reacties op: Interessante geschiedenis met een niet-zo-interessante verhaallijn

Omerta van Oss - Jos Schel