Selene VIP Club

Het boek "Onze planeet - Het enige thuis dat we hebben" is het boek bij de Netflix-serie "Our Planet". De behandelde leefgebieden zijn de polen, jungles, kustwateren, woestijnen en graslanden, oceanen, zoet water en bossen.

Elk leefgebied wordt kort besproken en een aantal dieren die daar leven worden genoemd, maar je blijft bij elke leefomgeving nieuwsgierig naar wat er allemaal nog meer over te vertellen is. Als naslagwerk bij de tv-serie is het waarschijnlijk wel iets interessanter, omdat je dan alle extra informatie die in de afleveringen verteld wordt, al hebt meegekregen.

In de tekst wordt redelijk vaak genoemd op welke manieren mensen een bepaalde leefomgeving van dieren kapot maken, maar er wordt ook bij verteld wat dit voor invloed heeft op de rest van het ecosysteem van de aarde. Daardoor leer je meer over hoe alles samenhangt en zijn het geen "losse plaatsen" die beschreven worden. Aan het einde van elk hoofdstuk staat een blokje tekst over hoe mensen deze specifieke leefomgeving aan het vernietigen zijn en wat eraan gedaan zou kunnen worden, maar de meeste van deze dingen zijn zo algemeen, dat een kind (toch de doelgroep van dit boek) er niet heel veel mee kan.
Gelukkig worden er ook een aantal positieve dingen genoemd, zoals wat mensen hebben gedaan om bepaalde uitstervende diersoorten van uitsterven te redden. Dit boek maakt echter wel duidelijk dat er nog veel meer gedaan moet worden om het evenwicht op aarde te herstellen.

De foto's komen duidelijk uit de tv-serie. Op een aantal pagina's staan foto's van scènes uit de tv-serie met korte beschrijvingen er naast. Het zijn hele mooie foto's, waardoor het soms inderdaad wel jammer is dat het boek geen bewegende beelden bevat.
Sommige paginagrote foto's zijn echter zichtbaar "vaag", alsof het te kleine foto's zijn die uitvergroot zijn tot de hele pagina. Dit is bijvoorbeeld duidelijk zichtbaar bij de foto van de vogels op de openingspagina van het bos-leefgebied.

Foto's en illustraties staan naast elkaar en soms moet je twee keer kijken of iets een foto of illustratie is, zo goed sluiten ze op elkaar aan.
De illustraties zijn digitaal ingekleurd zonder zwarte lijnen. Er wordt veel gebruik gemaakt van grote gekleurde vlakken, ingevuld met wat gekleurde details zoals haartjes van een vacht. De dieren en planten zijn redelijk realistisch getekend.

Volgens de achterkanttekst is het een boek voor het hele gezin. De tekst is zo geschreven dat het voor kinderen ook makkelijk te begrijpen is. Er zit niet heel veel diepgang in de teksten, dus voor enkel een volwassene is dit een minder interessant boek.

Dit boek is vooral mooi vanwege de illustraties en foto's. De teksten geven wel wat informatie, maar zijn niet heel diepgaand.

Reacties op: Het boek bij de Netflix-serie "Our Planet"

Onze planeet - Matt Whyman