Een super spannende actiethriller!

Severine 31 juli 2019
Na de mislukking van het psychotenvirus is Fahjeed Rashwan gedrevener dan ooit om de westerse wereld op hun knieën te krijgen. Daarvoor heeft hij een nieuw en ingenieus plan uitgedacht. Iets wat de CIA en Mossad aanvankelijk niet hadden verwacht. Al Qaeda is terug. En hoe. Er volgt wanhopige jacht op de terreurorganisatie, waarvoor zelfs de Nederlandse SpecOps worden ingeschakeld.

Mening
Rolf Österberg heeft met De Al-Qaeda-aanval een super spannende actiethriller neergezet. Met als thema terroristische aanvallen, wat nog steeds erg actueel is de dag van vandaag. Hoewel het verhaal op zich fictie is, heeft de auteur zich wat de terreurbeweging betreft gebaseerd op echte feiten.

In het begin van het boek was het even wennen aan de vele personages die erin voorkomen, maar eenmaal je in het verhaal zit, laat het je niet meer los. De spanning is van in het begin aanwezig en bouwt vanaf dan alleen maar op. Het verhaal werkt telkens toe naar iedere aanval van Al-Qaeda, en tegelijk zie je hoe de CIA en Mossad reageert erop en probeert de terroristen op te sporen. De plot van De Al-Qaeda-aanval zit erg goed in elkaar. De opbouw is zeer goed uitgewerkt, en werkt telkens naar verschillende hoogtepunten toe. Er zijn meerdere verhaallijnen te vinden. Zo heb je de verhaallijn rond Al-Qaeda, De CIA en Mossad, De Nederlandse politie, en later ook de SpecOps. Dit alles vormt een mooi uitgewerkt geheel.

Rolf Österberg heeft al eerdere boeken geschreven die over Al-Qaeda en Fahjeed Rashwan gingen, waaronder het vorige boek dat over het psychotenvirus ging. Vooral dit laatste komt vaak terug in dit boek, maar in die mate dat je het verhaal ook perfect kunt volgen zonder de vorige boeken te hebben gelezen. Ikzelf had daar toch geen probleem mee. Al is het natuurlijk wel aan te raden om de drie vorige delen ook te lezen, dan ben je sneller mee met de personages.

Het hele verhaal van De Al-Qaeda-aanval komt realistisch over, met een grondige kennis van zaken. Zo kijken we mee achter de schermen van verschillende inlichtingendiensten, en zien we hoe deze met elkaar in contact staan. Samenwerking is van cruciaal belang om de gemeenschappelijke vijand – Al-Qaeda – te vernietigen. Al laten de diensten ook niet altijd het achterste van hun tong zien aan elkaar. Daarnaast krijg je mee hoe sommigen worden aangespoord en geïndoctrineerd om martelaar te zijn, alsook de toewijding in de voorbereidingen van de aanslagen.

Rolf Österberg heeft een heel vlotte een aangename schrijfstijl, waardoor je bijna doorheen het verhaal vliegt. Je kunt bijna niet stoppen eenmaal je erin begint. Ook zie je duidelijk dat hij de nodige research heeft gedaan naar de verschillende terroristische groeperingen, vooral dan naar Al-Qaeda. Hij gebruikt de echte namen van de leiders, en verwijst ook regelmatig naar Osama bin Laden. Ook laat hij diens jongste zoon Hamza bin Laden een rol spelen in de terreurbeweging. Dit alles maakt verhaal alleen maar realistischer.
Nog een sterk punt van Rolf Österberg zijn de uitstekend uitgewerkte personages. Zij hebben allemaal hun eigen karakter en spelen elk hun rol in het
verhaal. Zo heb je de super intelligente terrorist Fahjeed Rashwan, die de rechterhand is van de Al-Qaeda leider. Hij is het echte brein achter de aanslagen, alsook achter het psychotenvirus. Je ziet hem evolueren naarmate de aanvallen succes hebben. Hij lijkt alles perfect in de hand te hebben. Langs de kant van de Mossad zijn er ook interessante personages, net als wat de Amsterdamse politie betreft. Vooral ex-chef Hans houdt zich extreem bezig met Al-Qaeda. Maar wat ze allen gemeen hebben, is dat ze op jacht zijn naar Fahjeed Rashwan.

Oordeel
De Al-Qaeda-aanval heeft mij vanaf het begin kunnen bekoren. Ik ben een enorme liefhebber van actiethrillers en van terrorisme in het bijzonder, en dit boek heeft mijn verwachtingen zeker overtroffen. Vooral door het gebruik van feiten voor wat de terreurgroepering aangaat. Ook de spanningsopbouw bij de aanslagen zorgde voor diverse cliffhangers, en na elke aanslag groeide mijn afschuw voor de terroristen. Het zette mij tevens aan het denken, je weet namelijk nooit of zoiets ook echt kan gebeuren. In dat geval kunnen we alleen maar hopen op even efficiënte inlichtingendiensten, en vooral even goede SpecOps als deze van in het verhaal. Ik geef De Al-Qaeda-aanval hierbij een welverdiende 5 sterren!

Severine Lefebre
De Perfecte Buren