Een intrigerende en spannende thriller!

Severine 03 oktober 2019
Stanhope and Sons is een prestigieuze firma die hoort bij de top van de financiële wereld. Alles draait er rond miljardendeals binnenslepen en torenhoge ambitie. Het team van Vincent, Sam, Jules, Sylvie, Lucy en Sara verdient er via slimme en complexe transacties miljarden. Dit loopt goed totdat Lucy en Sara geen deel meer uitmaken van het team. Na enkele megadeals te hebben gemist, komt de overgebleven groep samen voor een escaperoom spel in een verlaten gebouw. Als ze in de lift staan, komt deze vast te zitten. Als ze willen overleven, dan moeten ze samenwerken.

Mening
Megan Goldin is er met De escaperoom in geslaagd een originele en razend spannende thriller neer te zetten. Het is het eerste boek van haar dat in het Nederlands werd vertaald. De plot zit op een sublieme en doordachte manier in elkaar. Er zijn twee grote verhaallijnen die elkaar continu afwisselen. Enerzijds heb je de spanning van de opgesloten mensen in de lift, en anderzijds is er het verhaal van Sara Hall. Je ziet hoe Sara terecht komt in het team van Vincent, en hoe meedogenloos de financiële wereld is. Alleen geld en eigenbelang tellen. Hoe verder het verhaal vordert, hoe duidelijker het wordt wat het verband is tussen beide verhaallijnen. Je zit met veel vragen, waar je gaandeweg tijdens het lezen antwoorden op krijgt. Al komt de ontknoping niet volledig als een verrassing, toch blijft de spanning voortdurend zinderen. En krijg je als lezer toch nog de nodige plottwisten te verwerken.

Spanning genoeg dus, en deze is vanaf de eerste bladzijde aanwezig. Vooral de verhaallijn rond de lift zorgt in het begin voor de meeste spanning. Toch zijn beide verhaallijnen absoluut evenwaardig. Het deel rond Sara komt iets trager op gang, maar al snel wil je ook weten hoe het daar verder gaat. Door per hoofdstuk te wisselen van perspectief, zorgde dat ervoor dat ik het boek haast niet kon wegleggen.

Er gebeurt heel veel in De escaperoom en zeker wat de financiële zaken betreft moet je er wel even je hoofd bij houden. Op die manier krijg je een duidelijk beeld van wat allemaal speelt in deze wereld. Onmenselijke werkuren en miljardenwinsten maken dat je een luxe leven leidt. Ten koste van anderen. De vraag is dan welke offers je bereidt bent te maken. Het gebruik van een escaperoom in het verhaal levert vaak extra spanning op, maar hier wordt het wel op een erg originele manier verwerkt. Door een lift te kiezen als locatie, is er een extra psychologische dimensie bijgekomen. Opgesloten zijn in een lift brengt namelijk allerlei emoties in een mens naar boven. Zoals angst, paniek, woede en jaloezie. Het claustrofobische gevoel kan leiden tot acties die je anders nooit zou doen. Zeker als er al spanningen zijn tussen de opgesloten personen.

Megan Goldin heeft een aangename en duidelijke schrijfstijl die goed bij het boek past. Ook de sfeer verandert naargelang het verhaal zich in de lift of rond Sara’s leven afspeelt. De hoofdstukken zijn vaak kort, wat maakt dat het boek nog vlotter leest. De personages zitten ook goed in elkaar, al mocht het allemaal wel nog wat uitgesprokener zijn. Nu is het vaak wat cliché, ook om het passend te maken bij de weelde van de investeringsbanken. Lucy is het meest interessantste personage vind ik, omdat ze anders is dan de rest. Toch past de hele groep wel bij elkaar, en onderscheiden ze zich van elkaar doordat ze elk hun eigen karakter hebben. Wat bij de ene persoon iets beter en duidelijker uitgewerkt is al bij de andere.

Oordeel
De escaperoom is een zeer intrigerende en spannende thriller, met een originele verwerking van het escaperoom-thema. De spanning is er vanaf de eerste bladzijde, en de sfeer zit onmiddellijk juist. Ik heb vooral genoten van het psychologische aspect in het verhaal. Niet alleen wat betreft het effect van de claustrofobische lift, maar ook de macht van het geld. Waarden en normen worden snel opzij gezet bij de gedachte aan een luxeleven zonder zorgen. Heel interessant om daar nadien eens over na te denken. Absoluut een boek dus dat nog een tijdje blijft nazinderen!

De escaperoom krijgt van mij dan ook een dikke 4 sterren! Ik kijk intussen uit naar meer vertaald werk van Megan Goldin.

Meer recensies van Severine