Een ongenadig goed boek!

Severine 24 november 2019
Tijdens een personeelsfeest raakt Anouk aan de praat met de knappe Sven, die sinds enkele maanden in hetzelfde bedrijf werkt. Er is meteen een klik tussen beide. Anouk denkt haar prins op het witte paard te hebben gevonden, want de lieve en zorgzame Sven doet alles voor haar. Na enkele maanden vraagt Sven haar om te gaan samenwonen. Na wat getwijfel stemt Anouk toe en trekt ze bij hem in.

Maar al vlug beginnen de eerste scheurtjes in hun perfecte relatie te komen. Sven houdt er een speciale hobby op na, en heeft ook enkele eigenaardige trekjes. Die komen nog duidelijk naar voren wanneer er thuis een ongelukje gebeurt. Het ene moment verzorgt de bezorgde Sven haar en legt haar in de watten, terwijl hij plots onverschillig lijkt en Anouk zelf maar haar plan moet trekken.

Op een avond stopt Sven haar in bed en brengt hij haar een glaasje water met haar medicatie. Dan valt Anouk in slaap…

Met “Ongenadig” heeft Karin Hazendonk een gruwelijk spannende thriller neergezet. Dankzij LetterRijn mocht ik meedoen aan de blogtour. Het is de tweede thriller die ik van haar lees.

Gruwelijk spannend

De plot is subliem en goed doordacht opgebouwd. Beetje bij beetje kom je als lezer meer te weten over het leven van Anouk en Sven. Het boek begint waar de twee elkaar leren kennen. Al snel krijg je het gevoel dat er iets niet klopt, dat Sven niet de zorgzame en lieve jongen is die hij lijkt te zijn. Hoe verder het verhaal vordert, hoe gruwelijker alles wordt. Via flashbacks zie je fragmenten van een jongere Sven. Stilaan krijg je door wat hij als kind heeft meegemaakt, en dit blijkt uiteindelijk de trigger te zijn voor zijn latere daden. Zet je maar al schrap voor enkele gruwelijke scènes. Het is geen boek voor gevoelige lezers.

“Ongenadig” begint rustig, maar al na enkele bladzijde begint de eerste spanning te komen. Je weet dat er iets aan de hand is, en dit maakt dat je aan het boek gekluisterd blijft. Het wisselen tussen verschillende personages en teruggaan in de tijd zorgt dat de spanningsboog continu scherp staat. En wanneer je denkt dat het niet meer spannender kan, doet Karin Hazendonk er nog een schepje bovenop. Dit komt telkens via een onverwachte wending. Ook het einde is bloedspannend, en draait helemaal anders uit dan je had gedacht. Of gehoopt misschien ook? In ieder geval leg je dit boek niet zomaar aan de kant. En nadien blijft het nog de nodige tijd nazinderen.

Oog voor detail

Er komen heel wat personages voor in het boek. Sven en Anouk zijn de hoofdpersonages, die beiden uitstekend uitgewerkt zijn. Vooral Sven is gruwelijk realistisch neergezet. Naast beide hoofdpersonages speelt ook Anouks tweelingzus Miranda een grote rol in het verhaal. Daarnaast zijn er ook nog Kim en Joyce, twee vrouwen waar Sven mee in aanraking komt en zo onderdeel van de verhaallijn worden. Deze verhaallijn wisselt ook vaak van perspectief, waardoor je het verhaal telkens door de ogen van iemand anders leest. Dit helpt om je nog beter in te leven in het personage. Wie er in het hoofdstuk aan het woord is, wordt telkens mooi aangegeven bovenaan het hoofdstuk. Zo ben je direct mee als er een wissel is. Dit geldt ook voor het jaartal wanneer er een flashback of flashforward is. Alles is dus perfect duidelijk.

De schrijfstijl van Karin Hazendonk is erg aangenaam en meeslepend. Het verhaal leest super vlot, en valt op geen enkel moment stil. Tegelijk is er oog voor detail, zowel in de plot als de karakters van de personages. Samen met de snelheid van het verhaal maakt dit dat je als het ware alles voor je ogen ziet gebeuren, zelfs de gruwelijkste scènes.

Ongenadig goed

“Ongenadig” heeft mij absoluut kunnen bekoren. Ik zat direct in het verhaal, en kon het boek amper wegleggen. De wending die het verhaal neemt had ik vooraf nooit verwacht. Dit maakt het dan ook zo ongenadig goed. Misschien had ik persoonlijk liever een ander einde gezien, al past deze ontknoping wel bij de rest van het verhaal. En het maakte dat ik er nadien nog enige tijd mee bezig was. Slimme zet van Karin Hazendonk. Van mij krijgt “Ongenadig” een welverdiende 4,5 sterren!

Meer recensies van Severine