Spannend en uiterst actueel!

Severine 03 december 2019
In het holst van de nacht ziet oplichter Luc een gewonde vrouw liggen op straat. Ze is bewusteloos. Luc besluit haar mee te nemen. Wanneer ze bijkomt, lijdt ze aan geheugenverlies. Ze weet alleen haar naam: Djenna. Ze besluit op zoek te gaan naar zichzelf, maar ze is blijkbaar niet de enige. Wie is ze? En waarom wordt ze gezocht? De antwoorden hierop probeert ze samen met Luc te achterhalen. De jacht is open.

Mening
Met Verloren vrouw heeft Charles den Tex een spannend en heel actueel boek neergezet. Het is een verhaal dat draait rond thema’s als identiteitsfraude, de nieuwste technieken in de digitale wereld en manipulatie via reclame en sociale media.

Over de plot van het verhaal is zeer goed nagedacht. De opbouw verloopt aanvankelijk traag, en in het begin is het dan ook wat wennen aan de verschillende personages en verhaallijnen. Maar al snel zit je in het verhaal en dan laat het je ook niet meer los. Je wilt samen met Djenna achterhalen wie ze is en wat er met haar aan de hand is. De ontknoping is totaal onvoorspelbaar. En onverwachte plottwist maakt het verhaal volledig af.

Het verhaal zit complex in elkaar. Het is geen tussendoortje, je moet er goed je gedachten bij houden. Maar dit maakt het verhaal alleen maar beter en spannender. De verhaallijn zit dus ingenieus in elkaar. Eigenlijk zijn er meerdere verhaallijnen die steeds meer samenvloeien. De belangrijkste draait rond Luc Beaumann, een oplichter die per toeval Djenna van straat plukt. Tegen zijn principes in laat hij haar blijven en besluit hij haar te helpen bij het terugvinden van haar identiteit. Daarnaast zijn er doorheen het verhaal politieverhoren te vinden. Beschuldigde is Huib Bilderman, die verdacht wordt van moord. In het begin is het niet duidelijk wat zijn relatie is met Djenna, maar beetje bij beetje worden zijn denken en doen duidelijk. Maar uiteindelijk begint het hele geheugenverliesproces bij twee jonge gastjes, Sem en Raftik, die de opdracht hebben gekregen om Djenna haar mobiel met pincode te stelen. Dit loopt echter volledig uit de hand, en ze moeten op de vlucht slaan.

Veel personages dus, die allen hun eigen verhaal vertellen en hun eigen unieke karakter. Djenna staat er echt als hoofdpersonage. Ze is een knappe jonge vrouw die een duidelijk doel heeft: weten wie ze is en waar ze vandaan komt. Zelfs indien deze uitkomst niet positief zou zijn. Ze is vastberaden. En je ziet haar evolueren naar mate het verhaal vordert en ze steeds meer over zichzelf te weten komt. Wat ze ermee doet, bepaalt de rest van het verhaal. De personages die de hele zoektocht in gang zetten, Sem en Raf, zijn ook bijzonder realistisch weergegeven. Je krijgt zicht in hun persoonlijke situatie en verleden, en dit vrij gedetailleerd. Net zoals bij alle personages eigenlijk. Het leukste aan hen vind ik de straattaal die ze gebruiken, dat past bij perfect bij hen en maakt het tevens ook erg geloofwaardig.

Charles den Tex heeft een hele gedetailleerde en tegelijk ook vlotte schrijfstijl. Dit maakt dat er naast voldoende diepgang ook genoeg snelheid in het verhaal zit. De korte hoofdstukken helpen hier uiteraard ook bij. Een leuk detail is dat elk hoofdstuk een toepasselijke titel heeft.

De thema’s die Charles den Tex in het boek verwerkt zijn zeer intrigerend en actueel. We leven in een online wereld, alles gebeurt digitaal, en dit laat sporen na. We zijn dus heel gemakkelijk te traceren. Dan is het maar een kleine stap om ons onbewust wat bij te sturen naar wat de overheid of bedrijven willen. Via reclame, social media, fake nieuws,… Onze keuzevrijheid is in veel gevallen niet volledig vrij. Hoe ver kan men hier nog in gaan? Heel ver, dat laat het verhaal duidelijk zien. En hoe het in werkelijkheid zit, daar bieden de twee citaten vooraan het boek deels een antwoord op. Het verhaal eindigt ook waar het is begonnen: in de verhoorkamer. Maar of dit nu het einde is of net het begin…

Oordeel
Verloren vrouw heeft mij volledig kunnen bekoren. Het duurde eventjes voor ik in het verhaal zat, ik moest wat wennen aan de vele personages. Maar eenmaal ik in het verhaal zat, was ik helemaal mee. Daarnaast vind ik het concept subliem en tot in de puntjes uitgewerkt. De spanning en actie waren ook mooi in balans, er was plaats voor emoties en zaken uit het verleden. Iets wat soms wel eens durft te worden vergeten. Wederom een sterk verhaal van Charles den Tex. Verloren vrouw krijgt van mij daarom een dikke 4,5 sterren!

Meer recensies van Severine