Waardige afsluiter

Severine 02 september 2019
Op een morgen wordt er een dode dakloze man aangetroffen in een park. In zijn broekzak ontdekt lijkschouwer Frederika Nyman een papiertje met daarop het telefoonnummer van Mikael Blomkvist. Ze besluit hem te bellen. Zou hij weten wie de onbekende dode zwerver is?

Ondertussen bevindt Lisbeth Salander zich in Moskou. Met een aangepast, netter uiterlijk is ze van plan naar een feest te gaan, waarvan de eigenaar het brein is achter enkele troll factories. Ze wil er voorgoed afrekenen met haar zus Camilla. Vanaf nu is Lisbeth de jager, niet de prooi…

Mening
Zij die moet sterven is het razend spannende zesde en laatste deel van de Millennium reeks. Net als de vorige twee delen is ook dit laatste boek geschreven door David Lagercrantz.

Vooraleerst een blik op de cover. Deze is qua stijl in lijn met de eerdere delen in de reeks. Ditmaal zijn er echter meerdere kleuren op de cover, die wat aan vuur doet denken. Met daarbij de gouden draak vind ik deze persoonlijk de mooiste cover uit de reeks. Alleen is het zonde dat het de goudkleur van de draak vervaagt door het vasthouden van het boek tijdens het lezen. Een klein minpuntje toch…

De plot van Zij die moet sterven zit subliem in elkaar. Vanaf het begin weet het verhaal je aandacht te trekken, en doordat er meerder vraagtekens ontstaan tijdens het lezen, blijf je aan het boek gekluisterd. De spanning zit vaak onderhuids, maar evengoed is de spanning voelbaar aanwezig. Dankzij de vele kleine cliffhangers en plotwendingen stijgt de spanning ten top! Voor de laatste keer wordt er toegewerkt naar een spannende finale, en die is deze keer extra spectaculair!

Er zijn twee grote verhaallijnen die elkaar afwisselen in het boek. Je hebt enerzijds de verhaallijn van Mikael Blomkvist, die zich verdiept in het vraagstuk rond de identiteit van de dode dakloze man, en anderzijds is er de jacht van Lisbeth Salander op haar zus Camilla. Beide verhaallijnen zijn zorgvuldig en nauwgezet uitgewerkt, en vloeien af en toe in elkaar over. Hoewel op het eerste gezicht het deel over Mikael iets saaier lijkt, is niets minder waar. De flashbacks die aanbod komen bij de verhaallijn maken het verhaal net extra interessant.

David Lagercrantz heeft een aangename en begrijpelijke schrijfstijl. Er komt wel eens een moeilijker woord aan bod, maar dat is in dit boek vrij beperkt. Ook leest het boek ontzettend vlot, mede dankzij de goede alinea indeling in de hoofdstukken. Ieder hoofdstuk heeft een datum. Dit helpt wanneer er even een flashback is. Daarnaast merk je dat Lagercrantz zich echt wel thuis voelt in de wereld van Salander en Blomkvist. Waar ik bij zijn eerste boek na de dood van Stieg Larsson moest wennen aan de andere schrijfstijl, voelt dit boek compleet vertrouwd aan. De personages stonden er, net zoals in de allereerste Millennium het geval was.

Ook in dit boek is de karakterweergave van de personages ijzersterk en zit er nog steeds evolutie in. Na al die tijd zien we bijvoorbeeld even een zachtere, gevoelige glimp van Salander, naast haar gebruikelijke sterke en eigenzinnige karakter. Dit geldt ook voor Blomkvist, die even echt genoeg lijkt te hebben van zijn werk, en op vakantie gaat. Al kan hij het onderzoeken van enkele intrigerende zaken natuurlijk niet laten.

Oordeel
Zij die moet sterven is een meer dan waardige afsluiter van de Millennium reeks. Het boek heeft alles in huis wat een topthriller nodig heeft. Ik heb het boek verslonden en had het in no-time uit. Vooral bij het einde zat ik op het puntje van mijn stoel. Omdat ik een grote liefhebber van de reeks ben, vind ik het wel erg jammer dit boek tevens het einde betekent van de reeks. Ik ben Stieg Larsson en David Lagercrantz alleszins dankbaar voor de vele leesuren die ik dankzij hen heb gehad. Om in schoonheid af te sluiten krijgt Zij die moet sterven de volledig verdiende topscore van 5 sterren van mij!

Meer recensies van Severine