Dit boek maakt nieuwsgierig, je wil steeds verder lezen.

Shar 29 november 2019
Stille wateren is geschreven door de twee zussen Alexandra en Victoria Nagelkerke onder de naam Eva Nagelkerke.
Het boek gaat over de 29-jarige Sophie. Sophie heeft 10 jaar geleden iets vreselijks gedaan en staat daarom onder toezicht van haar ouders. Sophie kan zich van het voorval van 10 jaar geleden niks meer herinneren. In het boek kom je langzaam maar zeker steeds iets meer te weten over wat er 10 jaar geleden gebeurd is met Sophie. Dit doen de schrijfsters door hoofdstukken in het "nu" en hoofdstukken "toen" te schrijven.
De meeste hoofdstukken gaan over Sophie, maar er zijn ook hoofdstukken die gaan over Annet (de vroegere huisgenoot van Sophie), Willen (de ex van Annet) en Oscar (de broer van Sophie). Boven het hoofdstuk staat aangegeven wanneer het zich afspeelt en over wie het hoofdstuk gaat. Dit maakt het verhaal goed te volgen.
Sophie werkt in een bloemenwinkel bij Jacobien, de dochter van een vriendin van haar moeder. Als er een vriendin van vroeger (Isa) langskomt in de bloemenwinkel spreken zij hun twijfels uit over wat er 10 jaar geleden gebeurd is. Want heeft Sophie dat ene vreselijke eigenlijk wel gedaan?

Vanaf de eerste bladzijde wil je verder lezen in het boek. Deze bladzijde maakt je nieuwsgierig, wat is er gebeurd?
Je komt er niet meteen achter wat er gebeurd is, maar de schrijfsters maken steeds wat meer duidelijk. Ook hebben zij goed beschreven hoe het nu met Sophie gaat en hoe haar ouders haar in de gaten houden bij alles wat zij doet. Je vraagt je steeds af of het terecht is dat ze zo op Sophie letten, het moet wel iets heel ergs zijn dat zij gedaan heeft. Of heeft iemand anders het gedaan? Maar wie dan?
Deze vragen hou je bijna tot het einde van het boek. Pas dan kom je erachter wat er gebeurd is.

Doordat het boek op deze manier geschreven is, wil je verder blijven lezen. Je wil immers weten wat er gebeurd is. De hoofdstukken zijn kort en daardoor lees je snel nog even verder.
Ik vind het verhaal goed geschreven, het is duidelijk doordat er bij de hoofdstukken boven staat over wie het gaat en wanneer het zich afspeelt en het blijft boeien doordat je niet al in het begin weet wat er 10 jaar geleden gebeurd is.
De ontknoping kwam voor mij toch nog onverwacht en was echt niet voorspelbaar. Knap gedaan van de schrijfsters.

Meer recensies van Shar