Black Edition, maar geen limited edition

Sharon8 20 mei 2020
Ter ere van 10 jaar Hypnose is deze thrillerdebuut volledig herzien en herschreven.
Nog meer vaart, spanning en vooral meer Joona Linna.
Tien jaar geleden heeft Erik Maria Bark gezworen om nooit meer iemand onder hypnose te brengen. Inspecteur Joona Linna vraagt of hij haar kan assisteren bij een moordzaak waarbij de levens van een jongen en zijn zus op het spel staan.
Maar is dit wel zo verstandig als het lijkt?

Om te beginnen is Hypnose echt een boek wat goed weg leest.
Het heeft een bepaalde charme waardoor je het boek niet weg kunt leggen.
Helaas heeft het mij op bepaalde punten toch echt wel teleurgesteld.
In het begin staan er wat recensies van kranten en dergelijke.
Onder andere "Voor lezers met een sterke maag". Dit heb ik in dit boek dus totaal niet ervaren.
Oke, het was een goede thriller met een spannend verhaal, maar het was niet zo luguber als ik verwacht had toen ik deze zin las.

Het is best wel een flink boek, en na het lezen begrijp ik ook wel waarom.
Het begint bij de moord op het gezin van Josef. Hier worden wat personen in betrokken, en het lijkt alsof deze een enorme rol gaan spelen in het verhaal. Een paar hoofdstukken later zijn ze al verdwenen en komen er weer andere personen aan bod.
Dit was aan de ene kant heel prettig, omdat er telkens iets nieuws in het verhaal naar voren kwam. Aan de andere kant was het weer wat minder prettig omdat ik het gevoel had dat hierdoor de originele verhaallijn een beetje afgevlakt werdt.
Dit uitte zich dan ook weer in de schrijfstijl. De schrijfstijl was heel erg prettig, en goed te lezen maar aan de andere kant was het soms ook weer moeilijk bij te houden wie welke rol ook alweer speelde en waar het verhaal in zijn geheel naartoe ging.

Het verhaal had best wel wat spannende momenten waar je als lezer echt naartoe leeft zoals de ontknoping waarom Erik 10 jaar geleden heeft gezworden om nooit meer een hypnose uit te voeren, en natuurlijk de ontknoping van het verhaal hoe het afloopt.
Daarin tegen viel het verhaal op sommige punten ook wel weer tegen.
Josef verdwijnt op een gegeven moment uit het ziekenhuis terwijl hij zwaar gewond is. Ook blijkt hij dus een regelrechte psychopaat te zijn. Er komt over de zoektocht naar hem vrij weinig terug in het verhaal. en dit vond ik erg jammer.
Dit had het verhaal nog net wat spannender kunnen maken zodat het een echt goede thriller was.
Het verhaal ging ook teveel over de relatieproblemen tussen Erik en zijn vrouw Simone. Dit had een erg grote rol in het verhaal, maar het had voor mij ook weer geen echte meerwaarde.
De reden waarom zij relatieproblemen hebben is ook weer ontstaan toen Erik nog hypnoses uitvoerde. Opzich allemaal prima dat dit terug komt, maar het had net wat compacter gemogen, en sommige onderwerpen juist weer wat meer uitgebreider.

Ook hoe het verder met Josef is afgelopen, is niet meer teruggekomen in het verhaal.
De verhaallijn van Josef had ook wat meer uitgebreid kunnen worden in het verhaal, zodat het ook meer bekend was waar hij zich mee bezig hieldt hoe verschrikkelijk zijn daden ook waren. Dan had het ook weer meer een echte thriller kunnen zijn.
Op een gegeven moment was ik ook de draad van het verhaal een beetje kwijt omdat er zoveel dingen aan bod kwamen die eigenlijk geen echte meerwaarde hadden voor het verhaal.
Wel zat er op het einde een goede plottwist, dus dat was zeker een pluspunt.

Mijn favoriete personage was denk ik wel Simone.
Zij was niet de hoofdpersoon in het verhaal, maar ik kon me wel het beste in haar inleven.
Ze is een echte moeder-moeder, en vecht voor haar kind.

Ik zou het boek zeker aanraden als je van een makkelijk en snel te lezen thriller houdt.
Als je van echte spannende en lugubere thrillers houdt zijn er zeker betere boeken.
Daarom is mijn beoordeling 3/3.5 ster

Meer recensies van Sharon8