Moeilijk weg te leggen

Sharon8 09 juli 2020
Een jong meisje komt meer dood dan levend een bos uitrennen. Haar verhaal is nog vreselijker dan je je voor kunt stellen, en ze liegt niet.
Bij dit ene meisje stopt het alleen niet..
Enkele dagen later duikt er een tweede slachtoffer op, in dezelfde toestand als het jonge meisje en met hetzelfde verhaal. De slachtoffers zijn in tweetallen ontvoerd, worden opgesloten, uitgehongerd, en daarna worden ze voor de keus gesteld; diegene vermoorden die ook ontvoerd is, of zelf vermoord worden.
Inspecteur Helen Grace en haar team besluiten de jacht te openen naar de dader die deze gruwelijke daden tot stand heeft gebracht.
De slachtoffers hebben niets met elkaar te maken, maar er moet een reden zijn waarom juist zij gekozen worden....

Nadat ik vele verhalen op Facebook en Instagram heb gelezen over deze reeks moest ik er natuurlijk ook aan beginnen.
Vanaf moment één zat ik direct in het verhaal, en was de spanning; die ik overigens na alle verhalen ook zeker had verwacht, aanwezig.
Ook de meest gruwelijke details werden in dit verhaal goed omschreven.
Soms waren dit niet altijd de meest prettige details, en moet je zeker niet net een maaltijd hebben genuttigd als je een zwakke maag hebt, maar het gaf wel een zeer betere blik op het verhaal.

Deze reeks boeken is natuurlijke een hele hype, en vele mensen praten er zeer positief over. Ik ben het hier ook zeker mee eens.
Ik vond alleen dat het middenstuk wat oppervlakkig was. Er gebeurde wel veel, maar eigenlijk ook weer niet zoveel. De spanning was op die momenten een beetje weg, en dat vond ik jammer.
Gelukkig kwam deze bij de "ontknoping" van het verhaal weer helemaal terug.

Daarin tegen zijn de verhaallijn en de schrijfstijl wel geweldig. Ook al mistte ik in het middengedeelte de spanning, en voelde het wat oppervlakkig; het verhaal is op een bepaalde manier geschreven waardoor het boek gewoon zo moeilijk weg te leggen is.
Ik wilde echt doorlezen en weten hoe het verder ging, omdat ook de minder spannende delen een bepaalde charme hadden.
Ik vond het verhaal ook heel onvoorspelbaar. Ik ben meerdere malen op het verkeerde been gezet. Dacht ik eindelijk te weten wie de mogelijke dader was, of hoe een situatie zou verlopen; liep het weer helemaal anders.
Ook vond ik de ontknoping van de dader in het verhaal heel erg goed geplaatst. Dit had ik totaal niet verwacht, en gaf weer een hele andere wending aan het verhaal.
Alles viel op zijn plaats, en het was een zeer goede afsluiter voor het eerste deel van de Helen Grace reeks.

Ik kan alleen maar vol lof praten over de personages uit dit verhaal. Ze werden allemaal goed omschreven, en ook kreeg je een kijkje in hun prive leven. Zo was het nog beter te begrijpen waarom ze op de werkvloer op bepaalde manieren handelden.
Ik voelde me het meest "betrokken" bij het personage van Helen. Haar doorzettingsvermogen kon ik zeker waarderen. Hoe ze haar vrije tijd doorbracht heeft iedereen wellicht een andere mening over, maar haar werk als inspecteur en hoe ze haar gedrag hierop aanpaste vond ik erg goed. Ik denk dat zij ook perfect bij deze reeks boeken past, omdat de boeken heel anders waren geweest als er een ander personage het hoofdpersonage was geweest.

Ook ik steek dus mijn enthousiasme over het 1e deel van deze reeks niet onder stoelen of banken. Ondanks het ietwat oppervlakkige middenstuk heeft dit deel mij zeker getriggerd om de andere delen ook te lezen, en om meer te weten te komen over Helen en haar collega's !

Meer recensies van Sharon8