Dit boek kun je niet wegleggen!

Sharon8 02 juli 2020
Op een zomeravond wordt het levenloze lichaam van een jong meisje gevonden in het Vondelpark in Amsterdam. Ze is op gruwelijke wijze vermoord, en de laatste minuten van haar leven zijn door de dader gedeeld op Snapchat.
Helaas heeft de dader het niet op één meisje genoemd, maar op 5, waarvan de 16-jarige Mandy de laatste zal zijn.
Wat hebben deze meisjes met elkaar gemeen, en waarom moesten ze dood?

Om te beginnen was dit mijn eerste boek van Mel Wallis de Vries wat ik heb gelezen, en ik moet eerlijk bekennen: WAAUW!
Wat een geweldig goed boek!
Dit boek wil en kun je niet wegleggen. Er gebeurt zoveel en de spanning is echt om te snijden.
Ik vind dit boek oprecht spannender dan menige thriller voor "volwassenen". Het is overigens wel "acceptabel" voor de leeftijdscategorie van dit boek. Er worden niet al te gruwelijke details beschreven, maar dit is bij dit boek ook niet nodig omdat je zonder de details ook weet hoe gruwelijk de moorden zijn op de meisjes.

Ik vind de personages van dit boek ook enorm sterk en krachtig neergezet. Het voelde af en toe alsof je zelf bij de situaties betrokken werd in het boek. Vooral Mandy vond ik een zeer goed personage omdat je hier het meeste mee te maken hebt.
De vermoorde meisjes leer je pas op het einde van het verhaal een beetje kennen, omdat je dan weet wat de link tussen de meisjes is, wie de dader is en waarom ze dood moesten.
De uiteindelijke dader komt in het verhaal wel een paar keer naar voren, maar ik had oprecht niet het idee dat deze persoon de dader was.
Als op het einde beschreven wordt waarom hij de meisjes heeft vermoord valt opeens het hele verhaal op zijn plek.

De schrijfstijl vond ik erg goed en ook duidelijk. Het verhaal begint bij het einde, dus het triggerde me meteen om te weten hoe het verhaal verloopt zodat ik begreep waarom het zo eindigde.
De spanning is goed opgebouwd en ook per hoofdstuk genoeg gedoseerd. Het gaat niet alleen over de vermoorde meisjes maar ook over de zieke moeder van Mandy. Dit vond ik ook erg goed in het verhaal geplaatst omdat ik niet had verwacht dat dit een rol zou spelen in de ontknoping van het verhaal, maar uiteindelijk bleek het toch wel een grote rol te spelen, omdat Mandy en de dader elkaar "kennen" vanuit het ziekenhuis.
De ontknoping van de dader had ik oprecht niet zien aankomen, en daardoor pastte het des te beter in het verhaal.
Ik vind het ook goed hoe de details zijn beschreven, omdat dit boek ook door een jongere doelgroep te lezen moet zijn, zonder hier nachtmerries aan over te houden. Het is zeker duidelijk wat de meisjes wordt aangedaan, maar er worden geen bloederige details en dergelijke beschreven.
Ook vind ik het goed dat de "gevaren" van social media onder de aandacht worde gebracht, omdat dit wel eens vergeten wordt door de jeugd.

Kortom: ik wil en ga ook zeker meer lezen van Mel Wallis de Vries.
Dit boek is dus zeker niet alleen geschikt voor tieners maar ook zeker voor volwassenen. Het zal je niet gaan vervelen!

Meer recensies van Sharon8