Ingebeeld of echt?

sheila_hjv_inbooks 03 februari 2023
Als kunstzinnig therapeut heeft Cleo het gevoel dat ze haar cliënten, met haar praktijk Monsters onder mijn bed, echt kan helpen met hun angsten en de manier waarop ze daarmee omgaan.

Tot het moment dat Julia haar praktijk binnenstapt, kon Cleo altijd wel voldoende afstand houden tot haar cliënten. Julia denkt dat ze wordt gestalkt, en Cleo twijfelt of dit echt of ingebeeld is.

“Als versteend bleef ik zitten. Bij het weglopen zei de langste van het stel honend: ‘Wie wil haar ik godsnaam lastigvallen?’” Inge van Prooijen

Cleo raakt geobsedeerd door het ontmaskeren van Julia’s stalker, en langzaam verdwijnen de grenzen tussen cliënte en therapeut.

Zonder angst is het spannende thrillerdebuut van Inge van Prooijen, die eerder al wel andere verhalen schreef.

Bijna ongemerkt vloog ik door dit meeslepende boek heen. Aan de ene kant is dat natuurlijk een ontzettend goed teken, want dat betekent dat ik echt gegrepen werd door het verhaal. Maar aan de andere kant was ik daardoor veel te snel bij het toch wat onthutsende einde. Uiteraard is dat eerste punt het belangrijkste, want elk boek komt een keer ten einde, maar niet elk boek neemt je mee zoals Zonder angst dat doet.

Inge van Prooijen legt haar hoofdpersonen niet compleet bloot, maar laat een hoop te raden over. Dat is niet altijd een pluspunt, maar in dit geval is het dat juist wel. Alleen op deze manier kan denk ik worden toegewerkt naar de uiteindelijke ontknoping. Daar ontstaat wat meer duidelijkheid over de personages, maar wel op een manier die past bij het verhaal, en de wijze waarop het zich ontvouwt. Inge van Prooijen zorgt dat je nieuwsgierig blijft, niet alleen naar hoe de vork in de steel steekt, maar ook naar de karakters die je naar zich toe weten te trekken.

Zonder Angst van Inge van Prooijen is een fascinerende thriller die je steeds verder inwijdt in de problemen van de personages, en je langs heden en verleden naar een verrassende ontknoping brengt. Want net als je denkt dat je krijgt wat je al een beetje had verwacht, krijg je iets dat je totaal niet verwachtte.

⭐️⭐️⭐️⭐️

Instagram: sheila_hjv_inbooks