Magisch en fantasievol

In De held van Anwyn neemt Cathinca van Sprundel ons mee op het avontuur van Pwyll in de Andere Wereld. Een wereld vol magische wezens. Zal een mens zich daar staande weten te houden?

Het verhaal van De held van Anwyn begint wanneer Pwyll tijdens de jacht per ongeluk de koning van de Andere Wereld, Arawn, beledigt. Als Pwyll iets weet van de Andere Wereld dan is het wel dat je nooit iemand van die wereld tegen je in het harnas moet jagen. Om te voorkomen dat hij en zijn familie vervloekt worden met enkel ongeluk smeekt hij Arawn hem de kans te geven om het goed te maken.

Arawn gaat op zijn aanbod in. Pwyll zal de gedaante van Arawn aannemen en naar de Andere Wereld reizen. Daar zal hij de vijand van Arawn, Hafgan, moeten verslaan omdat Arawn dat zelf niet kan. Arawn zal zolang de gedaante van Pwyll aannemen. Als Pwyll slaagt in zijn missie is de schuld vereffend en kan hij terugkeren naar zijn eigen leven.

“De haartjes op mijn armen en nek stonden rechtovereind. Dit waren geen frivole trucjes zoals in Anwyn. Dit was de natuur, de magie van deze wereld in zijn puurste oervorm. Het benam me de adem, vooral toen ik de verstoring voelde.” Cathinca van Sprundel

In het hof van Anwyn ontmoet Pwyll, Rhiannon. Rhiannon doorziet dat Pwyll, Arawn niet is. Dit kan de missie van Pwyll in gevaar brengen. Maar Rhiannon heeft haar eigen problemen en sluit een deal met met Pwyll. Als zij hem helpt zijn opdracht tot een goed einde te brengen, neemt hij haar daarna mee naar de mensenwereld. Dit alles blijkt echter niet zo eenvoudig te zijn. Zullen Pwyll en Rhiannon, ondanks de krachten die hen tegenwerken, de missie tot een goed einde weten te brengen?

De Andere Wereld die in De held van Anwyn tot leven komt is door Cathinca van Sprundel mooi op papier gezet. Tijdens het lezen zie je deze wereld, en de magische wezens, voor jouw ogen tot leven komen maar blijft er ook voldoende ruimte om jouw eigen fantasie hier op los te laten.

In het voorwoord vertelt Cathinca van Sprundel waar zij haar inspiratie vandaan heeft gehaald. Wie De Vrouwe van Myrdin gelezen heeft, heeft al kennis kunnen maken met de wereld waarin De held van Anwyn zich afspeelt. Beide verhalen zijn gebaseerd op de Mabinogion, een, in de veertiende eeuw opgeschreven, verzameling mythen uit Wales. Beide verhalen zijn overigens prima los van elkaar te lezen.

De novelle is eigentijds geschreven maar bevat wel een aantal ingewikkelde namen. Voor wie precies wil weten hoe je die uitspreekt staat er achterin de novelle een namenlijst met de uitspraak en een korte toelichting. Zelf geef ik er de voorkeur aan om dat tijdens het verhaal te ontdekken maar voor wie dat niet prettig vindt is er de optie om het op te zoeken.

De held van Anwyn leest prettig, gemakkelijk en bevat, bijvoorbeeld als Pwyll net in het paleis van Arawn is aangekomen, een vleugje humor. Mede omdat het verhaal niet heel lang is, volgen de gebeurtenissen elkaar snel op. Toch heeft Cathinca van Sprundel kans gezien om niet alleen de opdracht van Pwyll voldoende ruimte te geven maar is er ook ruimte voor het verhaal van Rhiannon.

Alhoewel ik best nog meer over deze magische wereld had willen lezen, voelt het verhaal compleet. Ik heb me prima vermaakt met De held van Anwyn en geef deze novelle 4 sterren.

Deze recensie schreef ik voor, en is terug te vinden op, de blog In de Boekenkast: https://indeboekenkast.wordpress.com

Meer recensies van sheila_hjv_inbooks