Wat als niemand je gelooft

sheila_hjv_inbooks 26 september 2019
Wat kan je doen, als niemand je gelooft en alle bewijzen naar jou wijzen?

In Geloof me van Sophie McKenzie ontvangt de beste vriendin van Carey allemaal nare berichtjes via social media. Carey probeert Amelia, zo goed als ze kan, te troosten en te helpen.

Dan krijgt Amelia een doodsbedreiging. Wanneer de politie de zaak onderzoekt, wijst alles in de richting van Carey. Het bericht zou vanaf haar laptop zijn verzonden. Maar Carey zou dat iemand nooit aandoen en zeker haar beste vriendin niet. Niemand gelooft Carey en Amelia wil haar nooit meer zien.

“Opeens wil ik alleen nog maar met mijn beste vriendin praten. Ze moet zich afschuwelijk voelen, vooral als ze weet dat de politie vermoedt dat ik iets te maken heb gehad met de SweetFreak-berichten. Ik weet zeker dat zij niet gelooft dat ik haar ooit zulke afgrijselijke dingen zou sturen, maar dat wil ik haar zo gauw mogelijk zelf vertellen.” Sophie McKenzie

Alles wordt alsmaar erger voor Carey. Op het moment dat Amelia vermist raakt, geeft iedereen haar de schuld. Als ze het gevoel heeft dat ze niemand meer kan vertrouwen, vlucht Carey. Ze moet uitvinden wat er aan de hand is en wie hier achter zit. Kan ze nog ergens terecht voor hulp?

Sophie McKenzie laat in Geloof me Carey’s hele wereld in duigen vallen. Stapje voor stapje laat ze alles waar Carey op vertrouwt afbrokkelen.

Het plan dat rondom Carey en Amelia is ingezet, is zorgvuldig opgebouwd. De wanhoop die Carey ervaart, omdat ze niet snapt wat er aan de hand is, is duidelijk voelbaar. Als lezer begrijp je dat Carey zich steeds meer terugtrekt en steeds meer geïsoleerd raakt.

Carey heeft zelf een aantal daders in gedachten. Soms voelt dat in eerste instantie wat vergezocht aan, maar elke keer ga je zelf toch ook twijfelen. Hoe verder je in het verhaal komt, hoe meer mensen verdacht overkomen.

Enerzijds kan je het haast niet geloven dat niemand Carey onvoorwaardelijk steunt, anderzijds snap je dat mensen, gezien de bewijzen, twijfelen. Sophie McKenzie zorgt er met haar verhaal voor, dat de lezer heen en weer geslingerd wordt tussen geloof en ongeloof.

Geloof me is een spannende young adult thriller, met een einde dat toch verrast. De, soms, nadelig kanten van social media spelen een belangrijke rol in dit verhaal, wat Geloof me een heel eigentijds karakter geeft. Ik heb genoten van dit boek en geef het 4 sterren.

Meer recensies van sheila_hjv_inbooks